המפה הציבורית של שבילי אופניים בגוש דן

שלום, לפני שנה בערך התחלתי לעבוד עם מתנדבים נוספים על המפה הציבורית של שבילי אופניים בגוש דן. המפה מכילה שבילי אופניים, רחובות ואיזורים עם מיתון תנועה (בהם בטוח יותר לרכוב על הכביש), כבישים מסוכנים, והיבטים נוספים כמו תחנות תל אופן. עד כה היו למפה 85 אלף צפיות וביצענו פרוייקט דומה גם בירושלים.
אפשר לשדרג את זה בכל מיני צורות כמו הוספת מרחקי נסיעה לתחנות הרכבת. אשמח להערות , שאלות והצעות.

לייק 1

קודם כל, כבוד על העבודה, מרשים מאד.

בדקתם אפשרות לשימוש בתשתית של OpenStreetMap במקום מפות גוגל? זה יכול להיות מועיל גם מבחינת יכולות המפה (OSM מאפשר עריכה ברמות עמוקות יותר מאשר גוגל) וגם מבחינת שיתוף המידע (המידע של OSM זמין לכל הציבור תחת רשיון פתוח).

יש פרויקטים קיימים על בסיס OSM שתוכלו להוסיף להם את המידע שלכם, כמו OpenCycleMap שמנסה למפות שבילי אופניים (שטח וכביש) בכל העולם. אם מעניין אתכם אשמח לסייע ככל יכולתי.

הי, תודה ניר.
לפני כמה שנים עדכנתי את מפת OpenCycleMap בשבילים קיימים וזה עדיין דבר חשוב בגלל הפוטנציאל ליישומים אפשריים וההיבט של רשיון פתוח.

בOpenCycleMap יש כמה קשיים שבינתיים דחפו אותנו למפת גוגל
1 - מפת שבילי אופניים של OSM היא מפה שמראה רק שבילים קיימים - אני לא מכיר בה סימנים לאיזורי מיתון תנועה, במקומות שבהם אין שבילי אופניים כמו בני ברק או גבעתיים המפה הזאת לא עוזרת בכלל והמפה שלנו מנסה לסייע. לא כל הרחובות הם בטוחים באותה מידה.
2- בגוגל יש היכולת לקיים שכבות נוספות כמו שבילי אופניים עתידיים, בעיות בתשתיות הדורשות תיקון, מידע שהוא לא תמיד מעניין למתשתמש הבודד אבל מעניין מבחינה ציבורית.
3- בגלל המעמד הנחות של שבילי אופניים בישראל אין להם סימון או שמות הדבר הזה מקשה על סימון שלהם במפות OSM ולכן הנראות שלהם במפה נמוכה יותר (קו כחול מקוקו לעומת הסימון בהולנד ובמדינות נוספות - אפשר לראות את השבילים ממרחק גדול ויש הבדל בין שבילים ראשיים לבין שבינלים משניים (בהולנד יש לזה גם משמעות שכן בשביל ראשי לאופניים יש עדיפות ברמזור)
4- מלפני כמה שנים שרת האריחים של OCP עבר שנמוך ולכן בחלק מהדפדפנים מקבלים מפה שהיא לוח דמקה - חלק מהאריחים לבנים במקום להציג מפה.
5 - עצלות - קל ומהיר יותר להוסיף שביל בגוגל מאפס - זו לא סיבה אמיתית אלא רק דבר שדוחף לעבוד עם גוגל.
6 - חלק מהשבילים הפורמליים שקיימים הם לא באמת שביל לפי הנחיות משרד התחבורה משנת 2009, לדוגמה יש שביל לכאורה ברחוב הגיבור האלמוני בתל אביב - ציור שלאופניים על המדרכה.

לסיכום - אשמח לפרוייקט על בסיס מפות OSM שיכול להכיל כמה מהתכונות שציינתי - אפשרות לכבות ולהדליק שכבות, אפשרות להציג רחובות מומלצים ואיזורי מיתון תנועה, שרת אריחים אמין יותר, אתה חושב שאתה\ מישהו בסדנא יכול להרים דבר כזה?

הי דרור,

ב OSM יש אפשרויות מתקדמות מאד למיפוי, כולל אזורי מיתון תנועה, מיפוי של תוכניות עתידיות ופרוייקטים בביצוע.

גם אפשרויות ההצגה שלהן מגוונות וכל יוצר מפה יכול לקבוע סגנון משלו. ראה מה שנעשה עבור מפת האופניים הפתוחה של ישראל

קיוויתי שזאב יצטרף לדיון, הוא מכיר את OSM הרבה יותר טוב ממני :slight_smile:

ככל שאני מבין אתה יכול למפות פחות או יותר כל מה שיעלה על דעתך ב OSM, משתי סיבות:

  1. הקהילה סביב OSM בחרה בגישה מכלילה שמעודדת את המשתמשים למפות הכל. אין את הדיונים על notability שמוכרים מויקיפדיה, אתה יכול למפות כל עץ בפארק הירקון אם תרצה (יש גם תגיות מוכנות לכך).

  2. לכל אובייקט במפה יש תגיות ואתה חופשי ליצור תגיות חדשות אם אין כאלו שמתאימות לך. כלומר עקרונית אתה יכול לתייג שביל כ"מתוכנן" (תגית שכבר קיימת) ולהוסיף תגית “שביל_לכאורה” אם אתה רוצה.

לגבי כלי העריכה, עבדת עם ה iD Editor? הוא כלי קל מאד ללמידה ושימוש.

@zstadler @reshef_dror אשמח להפגש ולדון יותר לעומק אם תרצו,

הי ניר וזאב, תודה על התגובות!
באמת iD Editor יותר קל מכלים קודמים , אבל עדיין כדי להגדיר איזור מיתון תנועה חסר כלי… הגדרתי מגבלת 30 קמ"ש בנחלת יצחק, אבל לא רואים את זה בתצוגה סטנדרית של OSM. גם לא במפת אופניים. את http://israelhiking.osm.org.il לא הכרתי, תודה.

יש צורך במפה ייעודית לנושא שתאפשר תצוגה יותר מתקדמת ואולי גם תשלב היבטים של תחבורה ציבורית (כמו Isochrone - מה מרחקי הנסיעה בזמן נתון מתחנות רכבת)
אשמח להפגש , אנא פנו לדואר שלי ונחליף פרטים. \