"פיתוח ושימור של קהילת הסדנא"

[גילוי נאות: קראתי עכשיו לראשונה את מסמך פיתוח ושימור של קהילת הסדנא. אני לא מכיר את הדיונים סביבו וייתכן שמה שאני כותב כבר נידוש מזמן]

אני מקבל את הרושם, מהמסמך הזה ובכלל, שמספר המתנדבים נתפס בסדנא כמדד עקרוני, אם לא העיקרי. אני לא בטוח שזו גישה נכונה, ושיש קשר אמיתי בין מספר המתנדבים לאיכות (או אפילו כמות) הכלים בסדנא.

לדוגמה, שני מצבים נפוצים:

  1. מתנדב שמתוודע לחשמביר (גם בלי להגיע פיזית למפגש כלשהו, דרך גיטהאב למשל), נדלק על בעיה מסוימת, תורם שפע של קוד טוב במשך שבוע עד שהוא פותר אותה, ואז מאבד עניין.

  2. מתנדב שבא למפגשי פיתוח שבוע אחרי שבוע, יושב עם הצוות, נחמד ומכיר את האנשים, אבל לא מייצר קוד שמגיע לחשמביר.

פרויקטים של קוד פתוח חיים מאנשים מהסוג הראשון (בשילוב עם אנשים שנשארים מחויבים לטווח הארוך, מה שאנחנו מכנים מובילי חשמבירים). אבל מבחינת המדדים שמתוארים במסמך ושהוא מנסה לשפר, מתנדב כזה ייחשב ככשלון ואילו השני להצלחה.

הסדנא, להבנתי, היא לא תנועת נוער או מפלגה פוליטית שנמדדת לפי כמות הפעילים שלה. היא ארגון שמוציא מוצרי תוכנה, ונמדד לפי הערך והשימושיות שלהם. בשיא בועת הדוט.קום אכן מדדו סטארטאפים לפי כמות האנשים שבהם, אני יכול להעיד ממקור ראשון שלא היתה לזה השפעה חיובית על התוצרים.

לייק 1

ניר, תודה על האינסייט. מסכימה איתך.
המסמך הוא תוצר של הדיון הזה ושיחות נוספות עם מתנדבים.

כפי שצויין במסמך, פיתוח מדד אפקטיביות הקליטה הוא בעצמו חלק מהתהליך וכמו שאר היעדים הוא יהיה פרי היצירה של הקהילה. הוצעו שם מספר כיוונים, למשל היחס בין מספר שעות חפיפה למספר מתנדבים שנקלטו/ שעות התנדבות/משימות שבוצעו. בסה"כ זה לא מדע מדוייק וצריך לדעת לשקלל גם מתנדבי תוכן, מתכנתים שמשקיעים הרבה שעות בחפיפת חדשים, code reviews, merges, תיעוד, נסיעות לכנסת, וכמוך evangelizing של הסדנא והחשמביר.
הרעיון הוא ליעל את תהליך הקליטה בעיקר באמצעות סינון קפדני יותר כך ש"שיעור ההמרה" יהיה גבוה יותר. המטרה העיקרית היא העלאת רמת שביעות רצון של הקהילה מהתהליך וגם יצירת חוויה ידידותית יותר לנקלטים.

אני חושבת שמתנדב שלא מעריכים את תרומתו לא ישרוד לאורך זמן. ואם יש מתנדב שאולי תורם פחות קוד אבל עושה כיף לצוות, דיינו. לחילופין, אם יש צוות שלא מעוניין להתרחב כלל, גם זה מקובל. לכן הייתי אומרת שרמת שביעות רצון הקהילה היא אולי המדד הטוב ביותר שמשקלל לתוכו את שלל המטרות של הצוותים.

אולי אם נגיע למצב שבו רוב הצוותים מרגישים שהם במצב מאוזן של מתנדבים ונחליט לשים דגש על יצירת פרוייקטים חדשים. ואולי גם לא, כי כמו שאומרים ברוסית, הסדנא “לא עשויה מגומי”