האם תקציב פיתוח תחבורה ציבורית הפך לרזרבה סמויה?

מתוך דו"ח חדש של המשמר החברתי:

"מי שכתבו את חוברת התקציב למשרד התחבורה, ובעיקר לסעיף פיתוח תחבורה ציבורית והסעת המונים, לא ציינו בדברי ההסבר שסכום הכסף לסעיף זה (795002) פחת משמעותית לשנת 2015 ולשנת 2016. תקציב הסעיף המקורי (לפני העברות תקציביות) ירד מ-2.45 מיליארד ש"ח ל-1.68 מיליארד – קיצוץ של כמעט 800 מיליון ש״ח, שמהווים שליש מהתקציב המקורי. אמנם מדובר בסעיף מבוסס פרוייקטים שאינו חלק מהגידול הטבעי באוכלוסיה ובתקציב, ובכל זאת, כל הפרוייקטים המשמעותיים בתחבורה הציבורית ממשיכים בבנייה או שהתחילו לא מזמן – כמו למשל הרכבת הקלה בתל אביב וקווי הרכבת לבית שאן וכרמיאל.
אלא שלא מדובר רק בקיצוץ בסיס הסעיף התקציבי, אלא בהמשך של מגמה ותיקה. הסעיף הזה קוצץ ביותר ממחצית במסגרת ההעברות התקציביות בשנת 2014. מתוך כמעט 1.3 מיליארד ש״ח שהפחיתו ממנו, 1.1 מיליארד ש״ח הועברו בדיון אחד של ועדת הכספים ב-8.12.2014.

אז מה בעצם קרה לכסף?
דווקא מכיוון שמדובר בסעיף שמבוסס על פרוייקטים, תמוהה העובדה שבדצמבר, קרוב כל כך לסוף שנת התקציב, נותר בקופה סכום כסף גדול כל כך שלא נעשה שימוש. איש האוצר שנכח בדיון תלה את הסיבה להעברה במבצע צוק איתן היקר שהתרגש עלינו בקיץ שלפני כן: ״מאז מבצע צוק איתן התחלנו באגף תקציבים לעשות תוכנית עבודה שמטרתה היתה לעבור סעיף-סעיף בתקציב ולראות מה אחוז הביצוע הצפוי בשנת 2014. במקומות שהתגלה שלא התבצע התקציב במלואו בשנת 2014, לקחנו את אותם סכומים שלא הולכים להתבצע ב-2014 ולא הולכים לשרת את המשרדים ולהעביר אותם לשימוש משרד הביטחון. אלה שני המקורות העיקריים של הפנייה הזאת.״ כלומר, בסעיף הזה, כמו סעיפים אחרים באותה העברה תקציבית, נותרו כספים בצורה לא מתוכננת שניתן היה להעביר אותם לשימוש החירום הבטחוני.

מה היה בשנים קודמות?
אלא שמי שיבדוק את אותו הסעיף שנים אחורנית יגלה תמונה שונה. בארבע משש השנים עד 2014 התבצע בדיוק אותו הדבר, כאשר בסיס התקציב גדול משמעותית מהסכום שמאושר ומהסכום שמבוצע בפועל.
האם משרד האוצר שומר כספים עודפים בכוונה בסעיף הפיתוח לתחבורה הציבורית? האם הוא מתכנן מראש לקצץ בסכום המוקצה לסעיף? והאם, למרות הקיצוץ הגדול שנעשה מראש בסעיף החשוב כל כך, גם בשנה הבאה צפויה העברה תקציבית שתפגע בתוכניות הפיתוח של התחבורה הציבורית? תחבורה ציבורית יעילה וטובה היא תשתית חשובה לצדק חברתי. אסור לתת יד לייבוש תקציביה.

התשובה היא כן - ולא רק שם. אני בטוח שימצאו עוד הרבה סעיפים שהתיקצוב היה בעודף ובסופו של יום הכסף עבר למשרד הבטחון

לאן התקציב הולך בסופו של דבר? אני מניח שזה לא הולך לשכר אלא לתמיכות
והתקשרויות, לא?

אם המדינה מנהלת את תקציבי השכר שלה כמו הרשויות המקומיות, אפשר להיות בטוחים שתקציב השכר פועלים לפי הקצאה מול תקנים ולא מול איוש בפועל ואז יש הרבה כסף שמיועד לשכר שלא מומש בסוף השנה. כאשר קוראים את האמירה של האוצר בנוגע לצמצום משרדי ממשלה בלי פיטורים (ל-18 או 12 משרדים), מבינים שזה ככל הנראה הבסיס לאמירה הזאת - יש הרבה תקנים לא מאוישים שמתוקצבים בתחילת השנה ולא באמת ממומשים. זו רזרבה לא רשמית בדיוק כמו תקציבי פרויקטים שמתוקצבים בעודף

זה הולך בעיקר לתמיכות לחברות ממשלתיות ורשויות מקומיות:

הקישור מתרסט