יפעת המרכז למידע תקשורתי בע"מ

שלום,
בכל שנה משרדי ממשלת ישראל מתקשרים עם חברת יפעת המרכז למידע תקשורתי בע"מ כספק יחיד הפטור ממכרז בתחום ניטור המדיה.
חלקם משלמים סכומים לא פרופורציונליים בעבור השירות אותו הם מקבלים. בזמן שישנם מתחרים בשוק המציעים מחירים הרבה יותר זולים, נוחים, משתלמים והוגנים מיפעת.

פניתי אל מינהל הרכש הממשלתי, והצגתי בפניהם את רשימת מתחרי יפעת:
ניטור עתונות מודפסת - לא קיימים ליפעת מתחרים בתחום זה. הם מחזיקים ב100% מהשוק. למעשה מונופול. (רק בתחום זה ניתן להתקשר עם יפעת כספק יחיד הפטור ממכרז, אך בפועל גם בשאר התחומים המצויינים מטה הם מתקשרים עמה כספק יחיד ללא מכרז)
ניטור רדיו וטלוויזיה - מקס דאטה מוניטורינג + מדיה פורסט
ניטור אינטרנט - מקס דאטה מוניטורינג + סקופר + גוגל אלרטס (השירות ניתן חינם)
ניטור מדיה חברתית - באזילה + ספיי דה נט
בקרת מדיה - חברת bakara
מאגר מידע על אנשי תקשורת - סקופר

לעניות דעתי הרשימה הזאת לא כל כך עניינה אותם.
מה ניתן לעשות בנדון?

הייתי מתחיל בלחפש באתר “רכש פתוח” את ההתקשרויות ואת צורת הרכש (ממה שכתבת מדובר בפטור ממכרז) כדי לוודא/לברר מה עילות הפטור - במידה ומדובר באמת בעילת “ספק יחיד”, אפשר לברר שם מה תוקף האישור, ולהירשם ב"רכש פתוח" להתראות מייל לפי מילות חיפוש רלוונטיות לתחום - וכך שתוגש בקשה לחידש הפטור, או יפורסמו מכרזים/בקשות פטור ממכרז דומות, להעביר לספקים אחרים שיכולים להציע שירותים דומיים.

זו בעיה מוכרת.

לגבי דיגיטל אז זה באמת שטויות, כל החברות מוכרות מוצרים ממש בסיסיים שרצים על API של פייסבוק ודומיו. תכלס, להביא מפתח אחד לא רציני לרשות התקשוב היה יכול להקים את השירות הזה לכל משרדי הממשלה ביחד ככל שזה נוגע לרשתות חברתיות. כל עוד אתה סתם אוסף מילות מפתח ולא עושה ניתוח של הסנטימנט ברשתות החברתיות, זה ממש בזבוז כל הרכש הזה. כשיהיה צורך במחקרי עומק קצת יותר רציניים וירצו לנתח שפה, אז שיצאו החוצה כי באמת אין דרך יעילה ומקצועית לעשות את זה אינהאוס. כמובן שעל רשתות חברתיות אתה מלביש גוגל אלרטס וסגרת את הפינה הזאת.

לגבי פרינט זה שוק מאד מאד מאד בעייתי עם חסם כניסה אדיר ולכן יפעת מחזיקה בביצים את הממשלה. בעצם עד שלא תתחיל לכסות שטח עצום של סריקה ואינדוקס פרינט לא תוכל להתחיל להתחרות ביפעת. אז אפשרות אחת היא כמובן לעבור גמילה ממשלתית מניטור פרינט או לפחות דיאטה משמעותית שתצליח לצמצם את הכח של יפעת. אפשרות שנייה זה לנסות לאתר מקומות שסריקה וקטלוג כזה יכול להיות מוצר למרות שהם מכסים חלק קטן מאד. אני חשבתי להתחיל עם הנושא של מודעות סטטוטוריות, כל מיני שטויות של התנגדויות לתביעות ייצוגיות וכאלה, וברגע שתצליח לאנדקס את זה בצורה ממוכנת, ויהיו לך הכנסות, לאט לאט תוכל להתחיל להרחיב את זה לעיתונים הגדולים ובשלב מסוים גם למכור את השירות לממשלה כחלופה זולה ליפעת.

אבל ברמת תקנות מכרזים ומנהל תקין, אני לא רואה דרך לתת פייט ליפעת במתכונת הביקוש הממשלתית שהיא היום.

נתקלתי בנתון המבעית הזה גם. אני חושב שזאת צריכה להיות המלחמה של המתחרים של יפעת לנגוס בהתקשרויות שלהם, לא של המגזר השלישי. אם הנושא ממש בוער בך, אולי הייתי מפנה את החברות עצמן שיגישו איזו עתירה נגד מינהל הרכש.