האם עלינו ״לסגור״ את בתי הספר?

בדיוק פורסם מאמר חדש שלי על Schooloscope, קייס סטאדי שדיברנו עליו בזמנו גם בהאקתון הרעיוני. אני מגולל שם את הסיפור על אתר מוצלח ויפהפה מאוד שמיפה את בתי הספר באנגליה על בסיס מבחנים סטנדרטיים (Ofsted - סוג של מיצ״ב) ומידע פתוח של משרד החינוך הבריטי. האתר המרשים הזה נסגר כעבור קצת יותר משנה ואני מנסה לעשות לו פוסט מורטם. בהמשך אני גם מזכיר את הסיפור של פתיחת וסגירת נתוני המיצ״ב בארץ.

אשמח לתגובותיכם ושיתופייכם כאן ובעולם הרחב.

Should Schools Be Closed? Learning from Schooloscope, an OpenData post-mortem

https://visualisingadvocacy.org/blog/should-schools-be-closed-learning-schooloscope-opendata-post-mortem

4 לייקים

היי מושון, תודה על הפוסט המרתק והחשוב. כמו שאתה יודע אני עובד מתחילת השנה על פרויקט “תיק-חינוך”. תחילה בסדנא וכעת כעמית מחקר במרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה יחד עם פרופ’ שיזף רפאלי. בשבוע שעבר קיבלנו אישור למענק בסך 400 אלף שקל מקרן טראמפ על מנת לפתח מערכת המבוססת על מבחן פיז"ה. אנו מתכוונים לפתח תשתית טכנולוגית וויזואלית שתאפשר להטמיע במערכת את המיצ"ב ומבחנים נוספים. מאוד אשמח לעבוד יחד או להתייעץ עימך ואחרים בכך.

בנוגע לשאלותיך בפוסט, אתה רומז לחלק מהתשובות וחלקן נמצאות בשיח בסדנה:

  • עדכניות המידע נשמרת על ידי פיתוח מנגנונים אוטומטים להזנתו ובצד השני על ידי שחרור מידע באופן רציף. תוצאות המבחנים הבינלאומיים בתחום החינוך גלויות, משתחררות באופן סדיר ובפורמט נוח. בשנתיים האחרונות זה נכון גם לגבי המיצ"ב בישראל.
  • אפיון ושיתוף פעולה עם גופי חינוך והערכה כמו גם עם צרכני המידע הוא מרכיב קריטי בהצלחת המהלך. הדוגמא הנגדית למדל"ן הוא עץ הערכים שפותח בירושלים בתהליך התדברות ונחשב למוצלח.

אני מקווה שתיק-חינוך יצליח לעמוד באתגרים שאתה מצביע עליהם.

תודה אבנר,אתה כותב:

תוצאות המבחנים הבינלאומיים בתחום החינוך גלויות, משתחררות באופן סדיר ובפורמט נוח. בשנתיים האחרונות זה נכון גם לגבי המיצ"ב בישראל.

אבל זה כבר לא נכון לגבי ישראל כי משרד החינוך ביטל את מבחני המיצ״ב עד להודעה חדשה. לא?

– Mushon Zer-AvivMushon.com | Shual.com | @mushon

לא מדויק, בוצעה חשיבה מחדש על הנושא. אתמול פורסם מיצ"ב תשע"ד שהיה פנימי. הפירוט הוא כרגע לא ברמת בית הספר אלא לפי סוגי אוכלוסיות בדומה לפיז"ה. אני תוהה אם בהמשך הם יפרסמו את הנתונים לפי בתי הספר.

אבנר - כדאי לך לדבר עם החבר׳ה במט״ח שכן הם כותבים את מבחני הפיז״ה. יתכן שיקל עליכם את הנגשת המידע. בהצלחה בפרוייקט

קרין, ראמ"ה (הרשות הארצית למחקר וההערכה) הם האחראים על הנושא ואני עומד עימם בקשר. מט"ח גם מכירים את הפרויקט.

מעניין, לא ידעתי.בכל מקרה, כיוון שהם לא משחררים מידע פר-בית-ספר אתרים כמו עץ הערכים הירושלמי שהזכרת, לא יכולים להשתמש במידע הזה בחלוקה הבית-ספרית שלהם. כך שראמ״ה מתחמקים מההתמודדות עם האתגר אותו תיארתי במאמר. יתכן מאוד שבצדק.

אגב, מישהו יודע איך שחרור המידע הסלקטיבי הזה מתיישב עם החלטת בג״ץ לפתוח את כל המידע לציבור?-- Mushon Zer-AvivMushon.com | Shual.com | @mushon

כמה הערות שלי:
זה הבג"ץ, אם מישהו רוצה לקרוא
http://elyon1.court.gov.il/files/12/450/012/p05/12012450.p05.htm

להבנתי, זו תהיה תפנית משפטית אם ראמ"ה ינסו להתחכם ולא לפרסם ברזולוציה של בתי ספר. סביר להניח שזה יגרור אותם לעוד הפסד בבית המשפט. הבעיה שמערכת החינוך לא הייתה ועדיין לא ערוכה לפרסום הדבר הזה. הנושא הזה נידון בהרחבה בכנס החינוך בירושלים 2013, מעט אחרי הבג"ץ.

בקשר לעץ הערכים של ניר ברקת, זה לא עץ ואפילו לא זלזל, אלא מקסימום זלזול. ניר ברקת, כיאה לאיש עסקים מנוסה עם חובת דיווח ושקיפות (ושם הרגולטור הוא הרבה יותר רציני מהיחידה לחופש מידע), מתורגל בישטה הפשוטה ביותרלהתמודד עם שקיפות והיא הצפת מידע. אז ברקת המציא מלא פרמטרים שהוא יצר בהם מידע, הלביש אותם על מידע מהמיצ"ב, לכל זה בנה ממשק אלגנטי ובאותו הכנס, כשבמשרד החינוך עסקו איך הם מתמודדים עם ההנחתה המשפטית, הוא שלף את הקלף שלו.

אבל צריך לזכור שהזלזל של ברקת מכיל 50 בתי ספר. בירושלים, תחת מנח"י יש יותר מ800 כיתות על יסודיות, ומזה אפשר להבין שזה חלקי לחלוטין. בנוסף, יש בג"ץ נוסף שדורש להכליל את החרדים במיצ"ב, ולדעתי נכון לימים אלה קרוב למחצית מערכת החינוך הירושלמית בכלל לא נמצאת במנח"י אלא תחת אגף החינוך החרדי (ובהתאם לא נמצאת בזלזל הערכים). כלומר, השיטה בעץ הייתה להציף במידע ביחס לנישה מאד סלקטיבית, ולצערי זה עבד בהצלחה גדולה.

מה שכן, ברגע שפרסמו את נתוני המיצ"ב בכלל וסקר האקלים בפרט, מיד עלה פוסט שיצר באזז בפייסבוק עם רשימת בתי הספר האלימים ביותר (כביכול). ולמיטב זכוני לא הרבה אחרי, מפת החינוך של מדל"ן גם עלתה לאוויר.
http://www.madlan.co.il/education/bestSchools

אבל יש לי הסתייגות אחת מהמפה הזאת. היא שמה במרכז הסיפור הזה את סקר האקלים, שהוא מאד סקסי, וכאילו מנבא כמה מכות הילד שלך יחטוף מגיל 6 ועד גיל 18, אבל בפועל הוא מלא הבטיות ובעיות. מי שנכנס לראמ"ה וקורא את השאלונים, לא יכול שלא לתהות, עד כמה הדיווח של ילדים על שאלונים כאלה הוא אכן מהימן. יש אינספור הטיות שעלולות לקרות, וכל זה, כשכל הסיפור הוא בכלל לא על אוכלוסיה מייצגת. בקיצור, צריך מאד להזהר עם הנתונים האלה.

לי אישית אין תשובה טובה מה הדבר הנכון לעשות עם מידע כזה. מצד אחד, צריך לעשות את זה מושלם ורק כשעושים את זה מושלם, זה באמת מביא המון יתרונות עם מעט חסרונות. מצד שני, בתור מישהו שנלחם על להשיג מידע, ושמודע לקיומו של חוק חופש המידע, כנראה שמערכת החינוך כבר הפסידה את המאבק הזה בזיררה המשפטית, וכרגע היא סתם נאבקת לנהל את טקס ההלוויה לעידן הסתרת המידע הזה. גם המנגנון של ברקת לא יכול להחזיק מים מול חוק חופש המידע, כי בסופו של יום, אני או כל אחד אחר, נבקש את הנתונים בפורמט אקסל, והם בין רגע יהפכו לברי השוואה, מניפולציה ודמגוגיה.

תודה על הקישור לבג"ץ, הוא מרתק לקריאה.

אני מניח שניר ברקת די עסוק כראש עיר ולא היה פנוי להכין בעצמו את עץ הערכים ובמקום זה הטיל זאת על מנח"י. בכל אופן העץ נוצר רק לאחר מדל"ן והוא היה ניסיון להציג “טוב” יותר את הנתונים.

העץ מתייחס גם רק לבתי הספר שנמצאים תחת מנח"י. אני מסכים שראוי להרחיבו לבתי ספר נוספים.

אני מקוה שראמ"ה עושים עבודתם נאמנה ומודעים לשלל ההטיות. בכל מקרה זוהי התחלה טובה לדיון ציבורי.

אני קצת משוחד, כי כמות השנאה שלי לברקת היא אדירה (והיום עם פרסום דו"ח מבקר המדינה היא גדלה עוד טיפה- ראה זאת כגילוי נאות). אבל בכל זאת, העץ הזה כולל 50 מוסדות של מנח"י (ממלכתי וממכלתי דתי). לפי השנתון של מנח"י (לא כולל מנח"ח) יש יותר מ-120 מוסדות בחינוך הרגיל (כלומר לא כולל מיוחד) העל יסודי. אבל האמת, שמאחורי העץ הזה מסתתרת הגישה של “בניכוי החרדים והערבים” (ביבי הגה וברקת ממשיך דרכו). אם לוקחים את מנח"י בלי ערבים, מגיעים ל-70 מוסדות שזה כבר מתחיל להתקרב לעץ.

אבל בשורה התחתונה, בלי ציניות או סרקסטיות יש כמה דברים שאולי אפשר ללמוד מברקת.

  1. הדרך להלחם בשקיפות היא לפרסם עוד יותר מידע (בייחוד אם השקיפות הונחתה עליך בצורה משפטית)
  2. כשאתה יוזם פרסום של מידע, אתה שומר לעצמך את הזכות לעשות בו יותר מניפולציה ויותר לשלוט על המראה שלו
  3. אולי הפתרון הוא לבנות את זה כמערכת סגורה, שבה יהיה המון מידע, אבל לא ניתן יהיה בצורה אוטומטית לבצע השוואות. כלומר העץ מאפשר לך לראות תהליך שנתי בכל אחד מהמוסדות, אבל לא להשוות בין שני מוסדות. את זה אני מסייג משתי סיבות. האחת, שאם יהיה ביקוש להשוואה, בסוף הסדנא או כל מי שירצה, ידע למשוך את המידע ולהשוות אותו. שתיים, שאני חסיד של מידע פתוח, ומידע במערכת כמו עץ ערכים, הוא לא מידע פתוח וספק אם יעמוד בעתירה על חופש המידע (מצד שני, היחידה לחופש מידע כל היום מפרסמת בקשות מידע בPDF, אז אולי אני אופטימי מדי בקשר לחוק).

אבל בסופו של יום, אני חוזר לנקודת ההתחלה, בלי לגייס קודקודים מוצלחים בראש הפירמידה (גם בראמ"ה אבל בעיקר מעליהם), לא יהיה פתרון טוב באמת להתמודד עם הבג"ץ הזה, חוץ מלהפר אותו ולהגרר לעתירות. לפני שנה בכנס החינוך, אני ראיתי את צמרת החינוך מדברת על הנושא הזה, וברקע בג"ץ שנכפה עליהם. הם לא רגילים להתמודד עם הבעיה הזאת. במשך שנים מבחינתם מידע היה משהו פנימי ותו לא (הם גם לא עבדו טוב עם המידע הפנימי, אבל נו ניחא).

בהערת אגב לגבי הגישה של משרד החינוך עד הבג"ץ (והיא תשתנה בחוסר ברירה) בנוגע למידע. משרד החינוך הוא בין המשרדים עם מערכת המידע העשירה ביותר בישראל. אבל זו גם המערכת הכי פחות ידידותית שנתקלתי בה. זו מערכת שמאד קל להבין ממנה, שכל פעם מגיע פקיד, לומד איזו פונקציה מאד ספציפית ולא באמת מבין את הפטנציאל של המערכת. הייתי אומר שזה קלאסי שהסדנא תבנה למאגר הזה ממשק מוצלח, אבל אני רואה איזה בלאגן נהיה עם המיצ"ב, וממשק טוב למאגר נתונים הזה, עלול להיות גרוע פי כמה.
זו המערכת המדוברת
http://ic.education.gov.il/mabatrachav/startprod.htm

אני מנסה להבין למה התכוונת במשפט האחרון. אתה כותב “הייתי אומר שזה קלאסי
שהסדנא תבנה למאגר הזה ממשק מוצלח, אבל אני רואה איזה בלאגן נהיה עם המיצ"ב,
וממשק טוב למאגר נתונים הזה, עלול להיות גרוע פי כמה”. כיצד לדעתך ראמ"ה ו/או
משרד החינוך צריכים לשחרר ו/או להציג את המידע? מה התפקיד של הסדנה ביחס למידע?

אני אקדים ואומר, אני לא ממש מתנדב בסדנא, כי אני לא ממש תורם להם בשום דבר. אני יותר קרוב לעלוקה של הסדנא, במובן הזה, שאני יושב, בבית, משתמש בהמון מידע שהם הנגישו ועושה בו שימוש (לא למטרות אישיות, רק דברים שאני חושב שיש בהם ערך ציבורי).

מה צריך לעשות, ברמת הסיסמאות, כי אני רחוק מאד בשביל לרדת לרזולוציה מאד קונקרטית:

  1. קודם כל להבין מה המטרה, משם לגזור מה המידע שחשוב כדי לכוון למטרה ומשם לגזור איזה מידע בכלל מייצרים.
  2. לא לייצר מידע לא רלוונטי או לא משמעותי לסעיף ה-1. אני אומר את זה בייחוד בתור משפטן שיודע מה זה חוק חופש המידע, ומבין את המצב הטכנולוגי, שאם יש מידע, הוא בסוף יצא החוצה. מבחינתי, לתת לילדים לכתוב בצורה כל כך פשטנית על החשיפה שלהם לאירועים אלימים, בדומה לסקר האקלים, זה מידע שמראש לא צריך לייצר. יש עוד הרבה עבודה כדי לבנות את השאלון הזה, בשביל לספק מידע משמעותי ולא סתם כותרות.
  3. שלושת צרכני המידע אמורים להיות חשופים לאותו מידע והוא צריך להיות נגיש לכולם. הצרכנים האלה הם: מתווי מדיניות החינוך (מהשר, דרך המנכ"לית ועד למנהלי בתי הספר), המורים ודרגי השטח (מנהלים אפשר לכלול גם פה, וכמעט כל פונקציה בתוך בתי הספר) וכמובן ההורים והילדים. יש כמובן מידע שפוגע בפרטיות, ואותו, רק אותו צריך להגביל בחשיפה.

כרגע מנקודת מבטי, ראמ"ה והמשרד חוטאים בכל שלושת העקרונות האלה. זה מתחיל מההפרדה בין מידע שמבחינתם מונגש לכל אחד משלושת הצרכנים (והמערכת הפנימית שלהם היא עדות לכך), זה ממשיך ביצור מידע לא רלוונטי ונגמר בכך שאין כמעט שום הלימה בין המדידה לבין המטרה. חשוב להפנים, שהמדידה במידה רבה מטה את המדיניות בפועל, והיא גורם שמשפיע הרבה יותר מאשר הצהרות והכרזות של בכירי המשרד. מצד שני, כשמודדים, יש נטייה מאד חזקה למדוד מה שקל ולא מה שחשוב. התוצאה, היא שיש כל הזמן הטייה של המדיניות בפועל, בהתאם למה שקל למדוד במקום הטייה לכיוון המטרה והיעדים הראויים שכנראה קשה למדוד.

חזרה לסדנא, כמו שאמרתי אני עלוקה של הסדנא. מבחינתי הסדנא משיגה מידע ציבורי, מטייבת אותו ומנגישה אותו. כיוון שאני מתעניין בבקשות מידע, אני מכיר כמה החלק הראשון הוא בעייתי, לסדנא ולציבור. המערכת של משרד החינוך, היא מקרה קלאסי, כי יש כבר המון מידע שזמין. עיקר העבודה הוא בלהנגיש אותו, ומכאן זיכיתי את זה בתואר “קלאסי” לסדנא (כי אין צורך להאבק בלהשיג את המידע).

אבל, בתוך כל התשוקה שלי לחשוף מידע ציבורי, אני יודע שמידע עלול גם להטעות. דווקא בגלל השם הכל כך מדעי וחד משמעי “מידע”, הוא כר פורה למניפולציות, לעיוותים ולדמגוגיה (ואני חוטא בכך בעצמי). לכן אני גם חושב שבעידן של חופש מידע, צריך לחשוב לא רק איזה מידע יש, אלא גם איזה מידע מייצרים ואיזה מידע לא מייצרים.

תחת עיניים של איש חינוך (ואני לא), ברקת לדעתי הוא דוגמא מוצלחת (אתה טוען שהוא בכלל אל עסק בזה, לתחושתי ולמיטב הבנתי, היה לו יותר מיד ורגל בפיתוח המדדים האלה). ברקת משתמש בדמגוגיה בכך שהוא קורא ל"מדדים" במושג הערטילאי “ערכים”, אבל בסוף הקונספט הוא נכון. שני דברים משמעותים הוא עשה לעומת ראמ"ה. האחד, לבנות מדדים שמבטאים רעיון, ולא סתם להשאיר אוסף של שמות מדידה (לפעמים זה משקלל מספר מדידות ולפעמים זו מדידה בודדה). שניים, ליזום את הפרסום. כלומר לא לחכות שיכפו עליך לפרסם מידע ספציפי ואז בלית ברירה תפרסם אותו, אלא לקחת כמה שיותר מידע שאתה סבור שהוא רלוונטי, ולהנגיש את כולו. דבר אחד שברקת עשה ולדעתי הוא טוב בעיני אנשי חינוך ורע בעיניי אנשי חופש מידע, הוא לעשות את כל זה במערכת סגורה שמאפשרת השווה בתוך המוסד אך לא בין מוסדות.

היי לכולם.
עניין ההשוואה בין בתי הספר הולך ומתחמם גם ברמה המוניצפלית ובעיקר בתוך משרד החינוך, בעיקר בעקבות יוזמת “מרחבי בחירה” של המשרד, שמטרתה להפוך את בחירת בית הספר להחלטה של התושב, ולאפשר לו לבחור את סוג החינוך שמתאים לו מבחינה סובייקטיבית.
אולי עכשיו נכון לומר שהמיצב לא צריך ולא יכול לשמש מדד לאיכות בית הספר עבור תושבים (הורים), משום שהוא צר ועוצב ונועד לצרכים פנימיים של משרד החינוך.
בשנתיים האחרונות חל מאמץ רחב של המשרד ליצור מדד רחב שיתן מענה לצורך הציבורי בהשוואה בין בתי ספר לצורך בחירה ביניהם. למיטב הבנתי מדובר בתחילה על השוואה בין תיכונים ולא ברמה היסודית. אדע יותר על המדידה הזאת בקרוב, כחלק מעבודתי מול ובתוך גף מופ ניסויים ויזמות של משה"ח, ובעוד כמה תחומים.
מעבר לזה, גם אנחנו, בתקבס הפתוח, עובדים, בין היתר, על אפליקציה שתנגיש את ההשוואה ותעזור להורה בביצוע הבחירה בין בתי הספר המקומיים שבסביבתו, כחלק מתהליך הרישום לגנים ולביס בראשות המקומית.
מוזמנים להצטרף ולעזור כאן:
https://www.facebook.com/groups/401843986582214/

חג שני שמח!

אביבית