אני מודע למדי להתפתחויות בשבילי האופניים בתל אביב ובכלל. ועדיין הבעיה היא
שאין אפילו שביל אחד שחוצה את איילון ,גם אין גישה בטוחה עם אופניים לתחנות
הרכבת של תל אביב.
התמריץ של העיריה קיים - אם היא היתה טורחת לשים לב אליו. התמריץ היותר חזק של
ראש העיר הוא להבחר. היות ויש “התמכרות למכוניות” המון אנשים צועקים עליו שלא
יעיז לגעת בחניות או בכבישים - שלא יקדם שבילי אופניים או נתצ"ים - כי מסתכלים
לטווח הקצר. זה פשוט מאפיין של הזנחת מוצרים ציבוריים שקיימת בהרבה תחומים
בישראל. כולם מנסים להיות “לא פראיירים” וכולם נדפקים כי המוצר הציבורי נהרס
וכולם מספידים הרבה יותר כסף - במקרה הזה עשרות מיליארדים על הוצאות ישירות על
המכוניות ועוד עשרות מיליארידם בפקקים, זיהום, תאונות.
הצירים לאופניים ממש רחוקים מבעיות של הספק. אני לא מכיר אפילו שביל אחד שקרוב
לבעיות הספק . גם מדרכות בישראל בדרך כלל לא קרובות לשיאי הספק שלהן. הבעיות
של הליכה היא מדרכות חסומות, צל או ניתוק (כמו איילון) , הבעיות של אופניים
היא כמות אפסית של תשתיות - אין הרבה שבילים, חלקם הגדול באיכות בינונית וכמות
איזורי מיתון התנועה נמוכה ובאיכות נמוכה. (רובם הגדול בתל אביב).
כן, שימוש נכון באופניים עם תחב"צ כבד זה חניה ליד התחנה וזוג נוסף או השכרת
אופניים או תחב"צ או רגל בתחנה השנייה. אי אפשר שרכבת תעביר 30% מהנוסעים עם
האופניים שלהם. מצד שני כאשר מגיעים לכמות כזו של נוסעים אין ממש בעיות של
חניה.שטח חנייה לאופניים יעיל פי 10 עד פי 20 באמצעים פשוטים לעומת מכוניות .
בתחנות בערים קטנות זה לא בעיה. בתחנות בערים גדולות יש פתרונות שונים . הקושי
הגדול לחבר תחבורה ציבורית לרכבת הוא תאום זמנים. במיוחד כאשר שני האמצעים
נתקלים בבעיות שונות. דרך אחת להתמודד היא תחבורת מעברים שבה קווי האטובוס
הראשיים תכופים מאד. אבל אז זה אומר עוד שבילים לקווים האלה כדי לשפר את ההזנה
שלהם.
בישראל כמו בארצות הברית יש “התמכרות למכוניות” - משלמים מחיר יקר מאד , לא
מרוצים מהמצב אבל לא יודעים איך לצאת ממנו. חלק מזה זה “נעילה טכנולוגית” של
פרבור (שמונע תחבורה ציבורית יעילה) וחלק מזה סיבות אחרות כמו חניה חינם בערים
, העלמת עין מחניה על המדרכה, ותכנון מוטה מכוניות. כמו בגמילה מתחומים אחרים
השינוי לא קל - אבל אפשר לראות שבמדינות אחרות הוא מבוצע (בדרך כלל בקלות רבה
יותר לעומת ישראל - בגלל סיבות שונות כמו תשתיות עתיקות יותר שקשה יותר להתאים
אותן למכוניות פרטיות - מחיר הפרבור מתגלה מהר יותר).
הסכום שאנחנו משלמים על המצב הקיים הוא כ 100 מיליארד ש"ח בשנה , הרג של כ
375 אנשים בתאונות. כ 1110 בזיהום אוויר מתחבורה, כ 1900 במחסור בפעילות
גופנית. עוד 77 אלף אנשים נפצעים בשנה מתאונות, כ 5000 מתוכם במצב קשה. המערכת
המשפטית לא מקשרת בין ההתנהלות שלה לבין אלימות חוקית ונפוצה שקיימת בתחום
התחבורה. זה דורש שינוי תרבותי כדי לראות את האלימות שיש במערכת ואת הפגיעה
בזכויות יסוד של אנשים עקב המצב הקיים (או שתבחר בתחבורה אלימה או שתסבול או
שתסכן את חייך). השינוי של זה תלוי בין היתר או בקמפיין אזרחי או בהנהגה
פוליטית אמיצה יותר.
שווה אולי, אבל אין לי את הכלים לבצע את זה - לדוגמה אני לא יודע כמה עולה
להקים שביל אופניים של שני קילומטרים מהיישוב בראש העין אל תחנת הרכבת. אני רק
יודע שמהנסיון בעולם זה זול הרבה יותר מאשר חלופות אחרות. הכנת חלופות כמו
שאתה אומר בדרך כלל דורשת עבודת תכנון מסודרת שעולה עשרות אלפי שקלים. במיוחד
כאשר הרבה מידע לא מונגש לציבור.