לקראת ההאקתון התחלתי לעבוד על פרויקט דאטה קטן בשיתוף ארגון “15 דקות” של צרכני התחבורה הציבורית .
תארו לכם שאתם יורדים מהרכבת והאוטובוס שאתם צריכים יצא בדיוק לפני 2 דקות? תארו לכם שהגעתם באוטובוס לרכבת , אבל הרכבת הבאה רק בעוד חצי שעה?
משרד התחבורה מפעיל מ 2009 את פרויקט “שילובים”, ומ 2014 את פרויקט “קו רציף” - לשילוב בין אמצעי תחבורה ציבורית, אבל עדיין המציאות בשטח עגומה בתחנות רכבת רבות.
ביום שלישי הקרוב 31.5 יתקיים דיון מיוחד בוועדת תחבורה ציבורית בכנסת על תיאום בין אמצעי תחבורה ציבורית , בדגש על הרכבת והאוטובוסים. במסגרת שיתוף פעולה עם 15 דקות - ארגון צרכני התחבורה הציבורית - נמפה בהאקתון את הסינכרון בין הגעת ויציאת אוטובוסים מתחנות הרכבת ביחס להגעת ויציאת הרכבות.
לשמחתנו הנתונים על זמני ההגעה והיציאה המתוכננים פתוחים עבורנו בפורמט נגיש יחסית: GTFS
את הממצאים נציג בכנסת ונפרסם בתקשורת.
הבדיקה תעשה באמצעות מידע GTFS, שהוא קובץ נסיעות מתוכננות שמשרד התחבורה מפיץ. זה אחד מקבצי המידע החביבים עלי ואני שמחה לנתח אותו! ל"רכבת פתוחה" יש ארכיון של הקבצים החל מנובמבר 2015 (וקבצים ישנים יותר של הרכבת בלבד), אם כי לצורך הניתוח כרגע אשתמש בקובץ נוכחי.
כמה תובנות שכבר יש לנו בעניין, בין השאר בעקבות עצות של אנשי רכבת פתוחה:
-
אנחנו נתמקד בשלב ראשון בתחנות הפרבריות. בתחנות העירונית (תל-אביב וחיפה בוודאי) יש מספר רק של קוי אוטובוסים, חלקם בתדירות גבוהה, ובוודאי לא כולם אמורים להיות מסונכרנים עם הרכבות.
-
אנחנו מעריכים שהקשר בין הזמנים המתוכננים לאוטובוסים לבין הזמנים בפועל הוא (איך נגיד בנימוס) לא רב. לצערנו כל המידע שיש לנו כרגע הוא מידע זמנים מתוכננים. יהיה מעניין בעתיד לנסות לדגום את מערכת זמן האמת של משרד התחבורה (SIRI) כדי לקבל מידע על זמני הגעת אוטובוסים בפועל לתחנות הרלבנטיות.
-
ישנה שאלה מה ההפרש המינימלי שיעיל. אם אוטובוס מגיע לתחנה בשניה שהרכבת יוצאת, זה לא הפרש טוב אלא גרוע מאד.
-
ישנה שאלה של מה המדד הרלבנטי. הפרש מקסימלי? אחוזון כלשהו? להתמקד בשעות השיא או להסתכל על כל היום?
-
עשויים להיות אתגרים טכניים, לדוגמה אני כרגע לא בטוחה כמה קל יהיה למצוא את תחנות האוטובוס המתאימות לכל תחנת רכבת.
אשמח להערותיכם ותובנותיכם.