אתר אינטרנט לרשות מקומית

כיום אין חוק / תקנה (לפחות לא שאני יודע) לגבי אתר אינטרנט חיצוני
של רשות מקומית.

כל רשות מקומית אמורה בתקציב שלה לעשות אתר אינטרנט ולעבוד בד"כ מתוך 6-7 חברות שהבנתי שכיום מציעות את הפתרונות שלהן

לרשויות אין מספיק תקציב במרבית המקרים לעשות שקיפות ולעבור לשקיפות לדוגמא אתרי אינטרנט
זה שהחוק מחייב זה לא אומר שהם מקבלים יותר תקציב

לרשות מקומית אסור לשתף ולמכור את הפיתוח שלהם במידה והם פיתחו לבד

לדוגמא מה שפותח בעיר מודיעין רק של מודיעין וכנ"ל גם של עיריית תל אביב

הדבר יוצר בעיה רצינית ברשויות מקומיות דלות תקציב או בקשיים שלמרות שרוצות
להנגיש את המידע אין להם תקציב לאתר אינטרנט מפורט.

לפי דעתי ועל פי המודל שאני מכיר מבלגיה עם טכנולוגיה בקוד פתוח בשם פלון
פותחו כלים לרשות מקומית אחת ולאחר מכן כל החבל ארץ המקומי השתמש באותם הכלים.

אין הבדל בין הרשויות המקומיות במרבית המידע שהם אמורים להציג לציבור.

אשמח לשמוע מה דעתכם על תקן לאתר אינטרנט לרשות מקומית
ולאחר מכן האם אפשר שהצוות של GOV.il או צוות שקיים כבר יטפל
בפלטפורמה לאתרים של הרשויות המקומיות שישרתו את כולם.

איזה נושאים חשובים הייתם רוצים לראות באתר אינטרנט של רשות מקומית?

לייק 1

ראשית, דווקא על העיריות יש חובה בחוק להקים ולנהל אתר לצורך הנגשת מידע, זה מעוגן בחוק פקודת העיריות סעיף 248ב.

שנית, אם החברה הכלכלית היא זו שעושה את הרכש, ייתכן וכן אפשר למכור את התשתיות לאתר אבל זו לא הבעיה - רשויות “בחיים” לא ימכרו את התשתיות לאתר שלהן בגלל שיקולי ייחודיות ופאסון.

על מנת לקדם תקן לאתר אינטרנט צריך קודם כל לבדוק מה הדרישות והצרכים המשותפים של הרשויות - דרישות על פי החוק (פקודת העיריות, חוק חופש מהמידע), צרכים בהתאם לפעילויות שהרשויות כבר מקדמות היום (אמנת השקיפות של פורום ה-15) וגם לפי המכנה המשותף שמצוי בכל האתרים של הרשויות שמקיימות אתרים שכאלה. אני אישית לא יודע אם השתלבות צוות GOV.IL בענף אתרי האינרטנט בשביל לקדם אתרים של רשויות מקומיות (על כל המשתמע מכך כולל התמיכה) הוא מהלך נכון. יותר נכון לקדם 2-3 תבניות גמישות שכוללות בתוכן את מה שהוגדר ע"י העיריות, יכולת התאמה ייחודית של עיצוב בהתאם לרצון הרשות (ובמימונה) וכן יכולת להוסיף מידע שחורג מהמידע המשותף שהוגדר במפרט.
לגבי נושאים שחשוב לראות באתר האינטרנט של הרשות - גישה מהירה להודעות העירוניות הנוגעות לפעילות השוטפת ברשות, גישה נוחה וברורה לקבצים שהעיריה מפרסמת (פרוטוקולים, מכרזים), כולל פלטפורמה שמאפשרת לרשות להזין את המידע בפורמט קריא מכונה.

המלצה לגבי - מה צריך להיות באתר - תבררו מול הרשויות איזה מידע באתרי הרשות מושך הכי הרבה תנועה לתוכו - זה גם מה שמעניין את המשתמשים באתר (בהכרח)

נראה לי שהשאלה הראשונה שצריך לשאול זה מתי אנחנו נכנסים לאתר המקומי?
אם נבין את המתי המה כבר יתבהר.

משיחות עם לא מעט מנמ״רים (ומנהלים אחרים) ברשויות מקומיות, לא המון אנשים
נכנסים לאתר של הרשות, אלא לקבלת שירותים מקומיים (בהנחה שהם אינם זמינים
במקומות אחרים).

אנשים נכנסים לאתר (לפי סדר יורד) כדי:
א) לקבל שירותים דיגיטליים נקודתיים ו/או להוריד טפסי בקשה לשירותים (רישום
ילדים לגנים; תשלומים למרות שלפעמים אפשר לעשות זאת גם במקומות חיצוניים כמו
mybills; הנפקת תוי חניה; כל השירותים לעסקים; היתרי בניה וכדומה)
ב) ליצור קשר עם העירייה (טלפונים, מיילים, הזמנת תורים היכן שקיים) לצורך
שירותים שאינם דיגיטליים
ג) לקבל מידע אישי (״תיק תושב״)
ד) התעדכנות במידע חדש - זה תרחיש שימוש זניח למעט מקרי חירום ו/או תקופות
בחירות.

כמעט ולא משתמשים ב-gis העירוני, כמעט ולא מסתכלים (על פי רוב) בעמודי
השקיפות, התקציב וכו׳. סתם שתדעו :slight_smile:

עידו

2016-02-24 22:38 GMT+02:00 daonb info@hasadna.org.il:

לייק 1

אזרחים לא משתמשים באתרים של הרשויות המקומיות מהסיבה הפשוטה שהם לא מונגשים,
לא שקופים ולא ידידותיים למשתמש.
הם משתמשים רק במה שהם חייבים ואין להח ברירה אחרת.
והמעטפת מסביב שהסיפור של המידע המונגש לא מסופר להם דרך העינים שלהם אז איך
הם יבינו מה שהם לא מבינים ויודעים?

בתאריך יום ד׳, 24 בפבר׳ 2016 ב-23:23 מאת idoivri info@hasadna.org.il:

לייק 1

קצת בהמשך למה שעידו ציין, וקצת מהניסיון שלי באתרי אקדמיה, אני משערת שזה הולך בערך ככה:
עושים אתר “כי צריך” (ועכשיו גם צריך להפוך אותו לנגיש, ע"פ תקנות נגישות השירות). בגלל שכל רשות מקומית היא בעלת כח מיקוח קטן יחסית, ובגלל שלא מצטבר ידע וניסיון ארגוניים בהקמת אתרי אינטרנט ברוב הרשויות, משקיעים הרבה כסף באתר ומעבירים הרבה זמן בהתלבטויות של: מבנה דף הבית, צבעים, פונטים, מה יהיה סדר אנשי הצוות בדף פרטי הקשר - ומשקיעים מעט מדי זמן בעריכת תוכן, במחשבה איך שומרים את האתר מעודכן לאורך זמן, ובפיתוח שירותי אפליקציות.
תבניות גמישות שעיריות ורשויות יוכלו להשתמש בהן, יעזרו לשים דגש על תוכן. אולי ביחד עם התבניות צריך מדריכים לעריכת תוכן וניהול ותכן באתר כחלק שוטף מהעבודה, לאורך זמן.

לייק 1

נשמע כמו סככת אופניים קלאסית.

לייק 1

לגמרי. לא הכרתי את המונח הזה, אבל זה ממש זה!

לייק 1

אני חולק עליכם בנימוס. לרשויות שונות ״גוונים״ שונים של שירותים בהתאם לסוג
האוכלוסיה. זה נכון שיש שלד בסיסי שיכול להיות סככת אופניים, אבל הכור הגרעיני
שלידו דורש התייחסות :slight_smile:

2016-02-25 10:25 GMT+02:00 Maayan info@hasadna.org.il:

תחלוק עלי כמה שתרצה, אבל אני מסכימה איתך :smile:
בגלל שהרבה פעמים אין כלים להתמודד עם צרכים ייחודיים או עם פיתוח שירותים ייחודיים - עוסקים ב"סככות האפניים"

לייק 1

אני חושב שמרבית האנשים אמורים להשתמש במידע באתר הרשות המקומית מהטלפון
בכנס השקיפות האחרון שהייתי נתן דוגמא מעיריית מודיעין שהם מפרסמים במידע פתוח
את רשימת בתי המרקת הפתוחים בעיר ויש שימוש רב בעמוד

זה גם עניין של נושאי שימוש וגם נושא לאחר מכן של שיווק האתר ברשויות המקומיות
בעיתון המקומי, בשלטי חוצות המקומיים - לעלות את המודעות.

לפי דעתי האנשים ברשויות פשוט לא מודעים למה צריך להיות וזה צריך לבוא מגוף אחר ולא מכל רשות מקומית פנימי.

אפילו מידע על שעות פתיחה של מוסדות בעיר הוא חשוב מאוד.

לפי מה שהבנתי למרבית הערים הערביות אין בכלל אתר אינטרנט.

בנתיים הגשתי בקשת חופש מידע ל6 רשויות מקומיות לקבלת מידע על התקציב של האתר וקיבלתי רק תשובה אחת מעיריית באר שבע.

צריך לזכור שמצד העירייה (הלקוח) הדברים נראים מאוד שונה מאשר מצד התושב (המשתמש). מעבודתי הקצרה בחברת שיתוף ציבור הבנתי שלעיריות יש המון צרכים טכנולוגיים שהאתר שלהם לא מספק, גם בעיריות הגדולות ביותר.

חברת תובנות (המתחרה הגדולה בשוק שיתוף הציבור הדיגיטלי) מציעה פלטפורמה סגורה ויקרה בטירוף, שאמורה לענות על הצרכים של העירייה, אבל מדובר כמובן בכלי אנכרוניסטי שהועתק מחו"ל בצורה גרועה.

מלבד משאלים נקודתיים לאתרי העירייה אין כל פלטפורמה חברתית הולמת, מה שמביא אותה להתנהלות מבזה כדי לשמור על קשר עם הציבור/הבוחרים. לדוגמה, מלבד דף עירייה שמהלל את העשייה השולית ביותר של העירייה למען התושבים, עיריית חיפה יזמה מוקד פניות ציבור פייסבוקי, שלמעשה עונה על הפער הביורוקרטי בין התושב לרשות. בפועל אלו מוקדני עירייה עם משתמשי פייסבוק שכל היום מתוייגים ועונים לתושבים המתלוננים שפנייתם טופלה. כמובן שבמערכת הזו אין כל משוב לתושב אם אכן פניתו טפלה, ובפועל רוב הפניות לא מדווחות אפילו לצוותים המבצעיים שאמורים לטבפל בהן.

אני חושב שהתקן יכול לפתור לפחות את ההתלבטות של העיריות לגבי הכלים שבהן הן משתמשות. עם כל הכבוד לאגו של ראשי העיר, התקן צריך להביא את האתרים לאחידות מסוימת, כך שההתבלטות של כל עירייה תתבטא בעשייה האמיתית לשירות תושבי העיר, באופן בר השוואה לשאר העיריות במחוז ובישראל. רק באחידות ניתן יהיה לבצע השוואה כמותית או אף איכותנית.

לייק 1

אני לא מכיר את המושג הזה
מציעה פלטפורמה סגורה ויקרה בטירוף,

כשיש כנס בחו"ל כל הראשי ערים יודעים לטוס. - אשמח באמת לדעת כמה פעמים
טסו ראשי רשויות מקומיות על חשבון הרשות בשנתיים האחרונות

כשרוצים מוצאים תקציבים.
אתר אינטרנט בסיסי לא אמור לעלות מליוני שקלים לרשות מקומית קטנה
במיוחד היום שיש כלים בקוד פתוח. זה שהכח מכירה של החברות המסחריות הרבה יותר חזק זה כבר סיפור אחר.

זה באמת פתרון מעולה כל פעם להציע מחדש לרשות מקומית לפתח להם אתר אינטרנט משלהם ולעשות שוב אפיון מחדש ושווב לבנות הכל כמעט מאפס ולקבל צ’ק שמן.

הנושא של פניות הציבור דרך הפייסבוק מאד אפקיטיבי וגם טב לעירייה לשפר את התדמית שלה ובאמת בכנס השקיפות האחרון שהייתי למיטב זיכרוני אמר הנציג של עיריית תל אביב יתלוננו על השרות שמקבלים מהעיר ולכן הם יצרו את דיגיטל
כרטיס הדיגיטלי של תושבי תל אביב שמציעים הודעות יזומות מהעירייה בנושאים
שהתושב מבקש ומשתמשים בזה אפילו למלא אולם בדרום תל אביב עם מופע
שנשארו לו כרטיסים אז תושבים אחרים בעיר מקבלים הודעה במייל או בsms
וגם לתת שירות טוב יותר לתושבים וגם לעורר את המודעות של התושבים שיתנו פיידבק חיובי לשירותי העירייה.

שלא משנה מה הם יעשו תמיד התושבים

אני חושש שאתה לא מחובר למציאות. בישראל אנשים קונים לפי נאום מכירות, לא לפי ראייה ארוכת טווח, עלויות נלוות והגיון בריא. אם היה כזה, משרד הפנים היה מתקצב צוות שיפתח התאמות של FOSS בינלאומי מותאם לישראל, ומציע אותו חינם כ־SAAS לכל העיריות, קיבוצים והמועצות המקומיות וחסל סדר הכפלת ההוצאות על אינטגרציה, קסטומיזציה והפעלה ותחזוקה של התוכנה לכל גוף לחוד. כמה יש בארץ, 120 מועצות ועיריות כאלו? יש סיבה במדינה בגודל כזה שאיננה פדרציה, שהשלטון המקומי ימציא פתרונות מקומיים שלא מתממשקים? אי אפשר לעשות ככה סטטיסטיקות ומעקבים אגרגטיביים על תקציבים ושירותים, או מפגעים, סחבות ושאר נתונים חשובים. אה רגע, אולי זו הסיבה. מערכת אחידה היתה מאפשרת שיתוף המון מידע ואת זה אנשים לא רוצים לשמוע. יעול מזיק לאבטלה הסמויה.

גם אם ישב מישהו ויכתוב את המערכת, יגידו שצריך לייבא את כל המידע הישן מהמערכת הקודמת ולכן זה לא ילך. אם יציעו לייבא את המידע הישן חינם, ימצאו תירוץ אחר. זה פשוט לא פועל לטובת העצלנים והעסקנים (אני מאוד מתאפק לא לומר מושחתים אבל אי אפשר אחרי שבת ים, קרית שמונה ואחרות מככבות בחדשות בחודשים האחרונים).

עכשיו ברור?

אתה טועה בדבר אחד מרכזי - כבר הייתה חברה שעשתה פתרון אחד אחיד לכולם, החברה לאוטומציה. הבעיה היא שזו הייתה חברה בבעלות השלטון המקומי וגם נוהלה בהתאם. הפיספוס הוא שאז לא נקבע תקן שמחייב את הרשויות והיום, כאשר יותר ויותר רשויות עוזבות את התוכנה הישנה, הסיכוי לתקן הולך ופוחת.
אם באמת רוצים להבין למה זה ככה צריך לפנות ליו״ר איגוד המנמ״רים של השלטון המקומי ולשאול אותו (הוא המנמ״ר של גבעתיים)

זה מה שקורה בעיריית קריית אונו בנתיים
שתבינו מה הולך כאן
קיבלתי היום תשובה
אין לי מושג מי זה האדם הזה שמחזיק את האתר אפילו לו אין אתר
דבר שני לא מפורט מה הסכום של ההתקשרות ולכמה זמן.

נראה לי שההתקשרות אינה חוקית לכאורה של דובר העירייה.
גם מסתירים את הכתובת של החברה המבצעת.

הדובר וכבוד ראש העיר עושים בעיר כרצונם כאילו זה חברה פרטית
במענה לפנייתך:

  1. לא היה מכרז לתחזוקת האתר, היתה התמחרות בין מספר ספקים, שהגישו הצעות מחיר, כאשר נבחרה הצעה הזולה ביותר.
  2. החברה מתחזקת את אתר האינטרנט של העירייה ומבצעת את הנחיות של הרשות הנמסרות לה מעת לעת.
  3. רצ"ב העתק מחוזה ההתקשרות עם הספק הזוכה.

בברכה,

ריקי גלינר
פניות הציבור
וממונה על חוק חופש המידע

תשובת עיריית חיפה
התעלמות מוחלטת מהנושא הכספי
לפחות בניגוד מוחלט לעיריית קריית אונו שכרו מומחים בנושא
תודה לך על פנייתך, שהגיעה ביום 2.2.16 ונרשמה כבקשה למידע מס’ 27/16.

מברור שנערך עם אגף מיחשוב עלה כדלקמן:

ההתקשרות כוללת שירות תחזוקה ותיקונים לאתר האינטרנט העירוני ולפורטל הפנימי

  • שירות אחזקה אפליקטיבי לשרתי האינטרנט היושבים בחוות השרתים בנטויז’ן.

התחזוקה כוללת את האתר האינטרנט העירוני והפורטל הפנימי בשוטף, ובאחריותה
לגרום לתפעולו באופן רציף ותקין לאורך כל ימות השנה וכל שעות היממה, וללא
תקלות ולנקוט בכל האמצעים הדרושים לתחזק את אתר האינטרנט העירוני והפורטל
הפנימי באופן יעיל על כל מרכיביה ללא יוצא מן הכלל ועל פי נתוני היצרן
ולשביעות רצונה של העירייה .

לא היה מכרז אלא שדרוג מערכת בשנת 2009 למערכת share point 2007.

בשנת 2009 האתר שודרג ע"י חברת ONE1 והייתה תחזוקה ללא עלות כספית עד
ל30.4.2010. תאריך ההתקשרות הראשוני היה ב1.5.2010 ועד 30.4.2013. מדובר
בחוזה תחזוקה.

ההתקשרות כיום היא שנתית, ומסתיימת ב- 30.4.2016.

לגבי התשלום החודשי, מדובר במידע מסחרי של צד ג’ ורק בכפוף לקבלת אישור צד ג’
נוכל למסור המידע, במידה ואכן יידרש.

One1 הינה קבוצת ה-IT , הצומחת ביותר בישראל ( על פי תוצאות סקר STKI). חברה
ציבורית עם מחזור שנתי מעל 1 מיליארד ₪.

החברה מעניקה פתרונות מחשוב מקצה לקצה (One1 in a box), החל מתשתיות חומרה
ועד לפתרונות תוכנה מתקדמים. One1 מספקת פתרונות מקצועיים במגוון תחומים ל
1500 לקוחות ממגזרי המשק השונים: בנקאות, פיננסים, היי-טק, אנרגיה, תשתיות,
חינוך, תעשייה, טלקום, מדיה, תיירות מגזר ציבורי ועוד.

השינויים שביצעה החברה בחודשים האחרונים :

  • פיתוח בדף הבית: הוספה לחלק התחתון של דף הבית רשימה של באנרים וקישורם
    לאתרים.

  • החברה החליפה את התמונות המתחלפות בדף הבית - למגזין תרבות חיפאי,
    וביצעה קישורים לאתר בשפה הערבית ולאתר בשפה האנגלית.

לשירותך תמיד,

בברכה,

רותי זוסמן

ממונה ארגון ויישום חוק חופש המידע

אגף שירות ופניות הציבור

טל’ 04-8356817 פקס: 04-8356440