דטה על התקשרויות של משרדי ממשלה עם גורמים פרטיים

היי,

קוראים לי סער ואני חדש פה.
אני מנסה לבדוק כיוון לפרוייקט של הנגשת מידע של התקשרויות של כל משרדי הממשלה עם גורמים פרטיים, שזה בעצם מיקור חוץ. הרעיון הוא לקדם משהו דומה לפורטל התמיכות - רק של מכרזים וכזה שעובד טוב (נגיד, לא רק באקספלורר…).

אני נמצא כרגע נמצא בשלב ראשוני של לראות איך מגיעים לדטה.

החדשות הטובות הן שב 29.12.13 התקבלה החלטת ממשלה שקבעה שהחל מ1.7.14 כל ההתקשרויות יפורסמו באתר המרכזי לחופש המידע. אבל, אבוי, אנחנו עוד שנייה באוקטובר ועוד לא ממש התחילו לעלות את ההתקשרויות, ולא ברור מתי ואיך המידע יועלה.

בעיקרון הייתי הולך על לנסות להיפגש עם היחידה לחופש המידע ולנסות לראות איתם מה יקרה עם זה.
בני זרק אתמול רעיון לנסות להפגיש את היחידה לחופש המידע עם “ישראל דיגיטלית” ולראות אם אפשר יהיה ליצור שיתוף פעולה שיביא לכך שנקבל ישירות מידע מולבן מהחשבויות במשרדים ונוכל לעבוד איתו בקלות.

אז אני משתף את הרעיון איתכם - מה לדעתכם יהיה הכי אפקטיבי? האם למישהו יש קשר כלשהו עם ישראל דיגיטלית ו/או ניסיון טוב בעבודה מול היחידה לחופש המידע?

אשמח לכל עצה בעניין.

סער

הי סער.

ברוך הבא ובהצלחה.

אנחנו מנסים לנהל את הדיונים בפורום החדש שלנו לפי נושאים (“קטגוריות”) כדי לאפשר למי שרוצה להיחשף לפרסומים לפי תחומי עניין. לכן, ברשותך, העברתי את הפרסום שלך אל הקטגוריה “ארגז הרעיונות”.

נעם.

תודה נעם

לאחרונה היחידה פרסמה כמה בקשות מידע שהגיעו אליה (אין לי מושג ממי) עם התקשרויות עם ספקים של משרדי ממשלה. בחלק מהמקרים הם פרסמו רק קבצי doc ובחלק ממש קבצי אקסל מסודרים.

דוגמא גרועה למידע שהם כביכול הנגישו (אקסל) זה משרד המשפטים
http://foi.gov.il/he/node/1688

שתי דוגמאות יותר מוצלחות שזכורות לי (לא בדקתי שוב, אז קח אותי בערבון מוגבל) זה משרד החלקאות (אני לא יכול להוסיף לינק במערכת הזאת, אז תחפש או שתשלח לי הודעה ואשלח לך) והמשרד לביטחון פנים
http://foi.gov.il/he/node/1687

לגבי מה שהם פירסמו מהמשרד לביטחון פנים, הם אומנם לא פירסמו תמיד מה השירות שנרכש אלא רק את זהות הספק, אבל גיגול קצר מצא לא מעט תשובות (יש שם מכשירי קשר של מכבי אש ועוד כמה בסגנון).

אם אתה מחפש רעיון לפתח את זה קצת יותר, אז אני חשבתי שאולי צריך להגיש בקשות ממוקדות יותר בנוגע לרכישת שירותי כ"א. זה קצת פתלתל ובטח בחלק מהמקרים קשה להבדיל בין רכישת שירות לרכישת כ"א, אבל זה יכול ללמד לא מעט על היקפי הפרטת כ"א. כי על פניו כשאני ניסתי לפשפש קצת בנוגע לספקים, זה היה מאד כללי והתפזר לכל מיני כיוונים.

הבקשות היו מהתנועה לחופש המידע (בפועל מתלמידי משפטים בקליניקות שמשתפות פעולה עם התנועה).

בעיקרון המשרדים מחוייבים לפי החלטת הממשלה להתחיל לפרסם בעצמם את ההתקשרויות באופן שוטף, ואז תהיה להבנתי פלטפורמה טובה יותר לזה (מאשר בקשות חופש מידע נפרדות לכל הארגונים). השאלה מתי הם יתחילו לפרסם ומה בעצם הם יפרסמו, כי את זה עוד לא הבנתי.

מה שאני חושב שיהיה מעניין במיוחד במידע שאפשר להוציא מזה לראות אילו ספקים (חברות פרטיות) מקבלות כסף מכמה משרדים במקביל.
אני מסכים שסיווג לפי כ"א, שירותי תקשורת… עשוי להיות מאד מועיל. אבל שוב, כרגע לא ברור איזה מידע אפשר לקבל ובאיזה צורה.

סער

צריך לא לבלבל בין החלטת הממשלה, שמתייחסת לסט מאוד מצומצם של התקשרויות, לבין הבקשות של התנועה לחופש המידע שעניינין כלל ההתקשרויות עם ספקים של המדינה.

שלום סער וכולם,
יש עדכונים בנושא?

נפגשתי לאחרונה כמה פעמים עם ישראל דיגיטלית, ואני מאמין שיהיה מהצד שלהם שיתוף פעולה לקידום הנושא הזה.

ואללה,

יש עדכונים. אני בינתיים עובד עם עומר ברטל במסגרת פותחים את התקציב, והצלחנו
להוציא את כל המידע על התקשרויות בפטור ממכרז שזמינות באתר מינהל הרכש הממשלתי
(מערכת המנו"ף). בקרוב נתרגם את זה למערכת שמוציאה התראות על הודעות חדשות.

נשמח לשמוע על הכיוונים שעלו מצד ישראל דיגיטלית ומה הם מוכנים/יכולים לעשות
בעניין.

סער

הי סער. קיבלתי מהתנועה לחופש המידע את כל המידע שהן קיבלו ממשרדי הממשלה ואני עוזר להם (להן) לשים את הכל בקובץ אחד מסודר שממנו יוכלו כל המעוניינים להוציא מידע בקלות גבוהה יותר.
זה בפורמט אקסל כרגע ותוך כדי עבודה על 2014 אני גם מנסה לגבש דרך לתייג באופן חכם (אפילו שזה דרך אקסל) את הסעיפים השונים לפי ייעוד ההוצאה (ייעוץ, ציוד משרדי וכו’). אם אתם צריכים משהו או יש לכם רעיונות לסדר מסויים של הנתונים שיכול לעזור לכם בחלק שלכם, תגידו.
כרגע אני מסדר את כל הנתונים לתוך מספר עמודות מוגדר לפי הקטגוריות שמצאתי כרלבנטיות ביותר:
שם המשרד שם הספק מספר ספק מספר רישום מע"מ ערך הזמנה + מע"מ ביצוע חשבוניות כולל מע"מ והצמדות במט"מ טקסט כותרת הזמנת רכש סיבת פטור

תהיה מחר במפגש? נוכל לדבר על זה שם ולהשוות.

לא בטוח, אבל אם כן, זה יהיה אחרי 20:00 Yogev Sharvit

"Everything is possible in more than one way"
http://Muni-Index.co.il

+Adam Kariv adam.kariv@gmail.com +Omer Bartal omerbartal@gmail.com

כדאי שזה יהיה אחיד מול הדטה שלנו, כדי שנוכל להיעזר בזה. איך עושים את זה?

סער

תראה, היחידה הממשלתית הכתיבה או מתכוונת להכתיב למשרדים נוהל פרסום של רשימת הספקים כך שבעתיד כדאי שנשפיע על הנוהל ולא נשנה את הפלט כל פעם. ברמה העכשווית, תעברו על המידע שהתקבל מהמשרד שנתן את רמת הפירוט הגבוהה ביותר (הבינוי?) ותבחרו קטגוריות. ככה אני בחרתי

יוגב, יש לך לינק לנתונים של משרד הבינוי?

אני מצאתי רק קובץ אקסל עם מידע סיכומי (מספר ההתקשרויות וסכום ההתקשרות הכולל) לכל ספק, על פני תקופה לא ידועה.
מידע כזה הוא מעניין אבל אין לנו מה לעשות איתו.

בגדול, את הסעיפים שאנחנו מציגים היום (עבור התקשרויות פטורות ממכרז) אפשר לראות כאן:
http://www.obudget.org/api/exemption/new?o=html&limit=10

אני חושב שלגבי כלל ההתקשרויות, כדאי שיהיו הסעיפים הבאים:

  • שם ספק
  • מספר ספק (ח.פ / ע.ר / ע.מ וכו׳)
  • ערך הזמנה
  • ביצוע הזמנה
  • תאריכים (הזמנה, תשלום וכו׳)
  • כותרת
  • תיאור
  • מספר פרסום במנוף (כשרלוונטי)

אדם

https://drive.google.com/file/d/0B9KCjEIdzJZUUXJjejUzVHo2VUE/view?usp=sharing
קישור למסמך של משרד הבינוי

יש לי את רוב הפרמטרים שביקשתם למעט תאריכים (אני משער שמספר במנוף מקשר את זה לתקנה).
לגבי תאריכים, יש עם זה בעיה אחת - הרבה לא נותנים אותם (וגם לצורך ההנגשה שאני עושה זה נראה מידע משני), אבל אני אוסיף את זה אם תוכלו להצביע על שם הקטגוריה הרלבנטית (איך נקראת העמודה שבה נמצא התאריך שאתם צריכים). אבל אני חוזר - הרבה בכלל לא נותנים את המידע הזה, אם כי זה יכול להשתנות אחרי שיכנס נוהל הדיווח שעליו עומלים במשרד המשפטים

כן, הקובץ הזה זה גם מה שאני ראיתי.

אני חושב שמידע סיכומי הוא מעניין אנקדוטלית אבל לא הרבה מעבר לזה לצערי. המידע
שפורסם כולל רק את הסכום שעבר לחברה / ארגון / אדם כלשהו, בלי שום פרט על
המטרה, במסגרת איזה פרויקט וכמובן מתי זה קרה, כך שאי אפשר לעשות עם זה יותר
מדי (במובן שהמידע הזה הוא לא מאוד actionable).

עכ״פ, למיטב ידיעתי מתגבש נוהל בו המשרדים יהיו מחוייבים מעכשיו לפרסום מלא של
הנתונים אחת למספר חודשים. נחיה ונראה…

אדם

יצאתי חומוס, לא ראיתי שיש עוד גליונות במסמך…
:flushed:

אני אנסה להעלות את הנתונים למפתח התקציב בימים הקרובים :smile:

אדם

העלתי את הנתונים שסידרתי לשנת 2014, ראו הקישור הבא:
http://bit.ly/GovermentSuppliers2014
@aaa קיבל הרשאת עורך ומוזמן לתת למי שרוצה גם.
במפגש פיתוח האחרון דיברתי עם אדם על שתי פעולות אפשריות על המידע הזה:

  1. צוות פותחים את התקציב יעלה את הנתונים לתוך המערכת ואז יהיה אפשר להשלים (ע"י הצלבות שקיימות בתוך המערכת) את המידע החסר לגבי ספקים (מידע שהמשרדים לא סיפקו). ככה יהיה אפשר לייצר רשימת ספקים מלאה
  2. במסגרת ההאקתון ניזום פעילות מול מתנדבי תוכן שיתייגו את הספקים השונים לפי הרכישות מולם - ככה יהיה אפשר לבצע חיתוכים כמו סוג השירותים שנותנים ספקים, כמה ספקים נותנים שירותים מסוג מסויים, האם יש ספקים שמספקים סל שירותים וכו’.

הכי חשוב להצליב את זה מול הדטה של התקשרויות בפטור.

I’m on a roll
הנה הקישור למסמך עם כל ההתקשרויות שיש לי לשנת 2013, מסודר ו"נקי" ממידע אישי שהיה קיים בתשובה של משרד החינוך
http://bit.ly/GovermentSuppliers2013