עדכון שבועי [1.8.2019]

היוש,

יאי! הריעו לשובו של העדכון השבועי!

טוב, אני לא אתקצר לכם את כל מה שקרה בשנה האחרונה, אמשיך כאילו כלום…

אז מה היה ומה יהיה?

  1. התחילה ההרשמה לשני מחזורים נוספים של קורס תקציביזם - קורס אונליין שלנו על איך עובד תקציב המדינה ואיך למצוא דברים מעניינים במפתח התקציב. יאללה בואו!

  2. השתתפתי במפגש התנעה של רשות התקשוב להקמת צוות בין מגזרי למידע פתוח - זה החבר’ה שאחראים על מדיניות פתיחת מידע בממשלה ומתפעלים את פורטל המידע הממשלתי data.gov.il. הם עדכנו על התקדמות ביצוע החלטת הממשלה לפתיחת כל מאגרי המידע הממשלתיים כברירת מחדל (החלטה 1933 מאוגוסט 2016) - כולם חוץ מ-2 משרדים סיימו למפות מאגרים, עובדים על תוכניות עבודה. כמו כן סיפרו על פיתוחים בפורטל המידע הממשלתי data.gov.il. נחשו מה, הלמ"ס עדין לא מסכימים להעלות את המאגרים שלהם לפורטל הממשלתי כי הם השקיעו באתר מפונפן, שאפשר למצוא בו עוד פחות מהאתר הקודם שלהם. לרשות התקשוב אין יותר מדי מה לעשות לגבי זה.

מתוכנן לבנות 3 צוותי עבודה בינמגזריים:

  • קידום הנגשה

  • שיפור איכות המידע

  • עידוד השימוש

באריכות, הינה פרוטוקול ומצגת

  1. העברתי הרצאה על הסדנא ומידע פתוח בתוכנית “ממשק שמציבה חוקרים, מדענים ומומחי סביבה מצטיינים כיועצים מדעיים לבכירים בשירות המדינה. היה הרבה עניין, בתקווה שזה יפתח פתח להעביר הרצאת הכרות גם במשרדי הממשלה בה היועצים מוצבים.

  2. פגשתי גם רכזות של תכניות צוערים לשרות המקומי (הכשרה לצעירים מצטיינים מהפריפריה ולאחר מכן השמה ברשויות חלשות), כדי להכניס את מפתח התקציב, anyway ותב"ע פתוחה להכשרות שלהם. עובדת גם על הקשר לצוערים לשלטון המדינה, ושלל תכניות הכשרה לבכירים בשרות המדינה.

  3. שוחחתי עם חלקכם בשבועות האחרונים ועלו כמה רעיונות טובים לפלפל את מפגשי הפיתוח ולהגביר הכרות בין הפרויקטים והצוותים. אז חשבתי להתחיל עם סינק של 7 דקות בכל מפגש, שבו אחד הפרוייקטים יציג למשל דברים שכרגע עובדים עליהם/ אתגר קשה במיוחד / עזרה או התייעצות שמחפשים / רעיונות להתממשקות לפרויקטים אחרים וכהנה, ובין לבין דורית ואני נעדכן גם מה אנחנו עושות. נתחיל ב-21:00.

האזנה לשבת: אדם מדבר על הסדנא ברברסים

וטריוויה לסיום:

הידעתם? יש בישראל 5 חברות רשומות ופעילות שכוללות את המילה “ריגושים” בשם שלהן. החלטתי, העבודה הבאה לי תהיה ב"ריגושים לאושר בע"מ", ואם לא יקבלו אותי שם אז ב"ריגושים דברי מאפה" !

יאללה, נתראה יום שני

:hedgehog:

Photo by Charles :philippines: on Unsplash

3 לייקים

אחלה עדכון!

אילו שני משרדים?

לא יודע מי השני, אבל הראשון זה משרד ראש הממשלה ובתוכו רשות התקשוב.

לגבי רשות התקשוב, אז יש שם בלי סוף מאגרים, שעליהם רוכבים אינספור שירותים ממשלתיים. אחד המאגרים האלה הוא רשימות של רשויות והממשק שלהם לשרת הטפסים הממשלתי. את זה ביקשתי כדי שאנשים יוכלו להגיש דרך מידע לעם בקשות מידע (לפני זה היה לי ממשק שבניתי בעצמי) וכדי שיהיה אפשר למפות את כל הטפסים שבהם יש באגים בקישור בין אתר חופש המידע, שרת הטפסים הממשלתי ושרת התשלומים הממשלתי (אחרי שהם טענו שהבאג הוא כרטיס האשראי שלי, וסירבו להבין שיש להם תקלה בסכנרון בין המאגרים). בפועל, אחרי שאימללו אותי מלא זמן, בסוף נתנו, אבל רשימות לא נכונות.

בכל מקרה, כל GOV.IL מפוצץ באינספור מאגרים פומביים. אלה החלטות ממשלה שפעם היינו מגדרים (יש לי סדרה של אייטמים על טיסות שהתבססו על הגירוד הזה, גם המרכז להעצמת האזרח בעבר היו שותים את זה כדי למדוד יישום החלטות ממשלה), זה הסדרים מותנים של המשטרה (מפורסם מכורח חובה בחוק, ולא לחינם חייבו את הפרסום), זה הצעות עבודה (תדמיין שאתה מגדיר את הפרמטרים שמתאימים לך ומקבל פוש על משרה שמתפנה) ועוד אינספור מאגרים. במקום שרשות התקשוב שנועדה לתכלל את המאגרים, תרים את הכפפה, ותפתח API מGOV.IL לDATA.GOV, וככה תנגיש את המידע הזה ולא רק תציג אותו, הם עסוקים בלזרוק את האחריות על מי שמעלה אליהם את המאגרים (קצת כמו מפ"י ולמ"ס, במקום להוביל את החשיפה וההנגשה בתור גופים שמרכזים מידע, הם עסוקים בלברוח מאחריות). מהצד של מי שמעלה את המאגרים, הם עסוקים בלקלל את רשות התקשוב וכולם רק מקווים לדחות כמה שיותר את המעבר לGOV.IL.

שוב, אני מדבר אך ורק על מידע שהרשויות בחרו לפתוח פומבית בGOV.IL, לא מדבר על איזה מחקר עומק לתוך הרשות ולשכנע אותם להנגיש מאגרים יש מאין. רק לקחת את מה שפומבי, ולשים בDATA.GOV, כשאתה בAPI אחד, סוגר לא מעט מאגרים (שבטח חלקם אפילו לא מופו). בעבר עוד היו לאתרי הממשלה RSS, שזה לא הדרך המיטבית לגרד, אבל זה פתר חלק מהבעיות. היום גם את זה אין.

גיא שלום, רחל מרשות התקשוב.
כפי שודאי ידוע לך, המאגרים המפורסמים באתר גוב הם בסמכות המשרדים המחזיקים בהם, ורק להם נתונה הסמכות והאחריות להנגישם. הדבר נכון גם לגבי מאגרים של משרדים אחרים המנוהלים בשרת הטפסים וגם לגבי תוכן בלתי מובנה הקיים באתרי המשרדים ב-gov.il.
מוזמן לפנות אלי במייל להסברים נוספים - rachelra@cio.gov.il.

לשאלתכם, המשרד השני הוא המשרד לפיתוח הנגב והגליל.

רחל

לייק 1

אני מכיר את ההסברים שזה לא מידע שלכם, ושמעתי אותם ממך, מלמ"ס וממפ"י. אבל פה בדיוק הבעיה. אם יש גופים שמרכזים מאגרי מידע, וממילא אחראיים לפרסום של המידע, לא הגיוני להתנער מהאחריות שלהם מכורח ההגינות ומכורח החלטת הממשלה, להוביל את הנגשת המאגרים.

זה אבסורד שמפ"י מרכזת את כל קבצי המיפוי, היא מפרסמת אותם באופן פומבי, משמע אין כל מניעה מהנגשת המאגר, אבל מנועה מלמסור את המידע באופן נגיש (פורמט קריא מכונה, קובץ פוליגוני, API, גישה לשרת וכו’) בטענה שזה של מישהו אחר. לגבי רשות התקשוב, זה נכון על אחת כמה וכמה, היות ואתם קיבלתם כסף ואחד התפקידים המרכזיים שלכם זה לטפל בזה אצלכם ברשות התקשוב וברמה הממשלתית בכלל. אני מתקשה להבין מה הטעם לערוך דיונים פומפוזים על אנונימיזיה וקשיים משפטיים של הנגשת מאגרים, כשיש 3 גופים ממשלתיים, שיש להם את המידע ואת האמצעים להנגיש אין ספור מאגרים (כי אינהרנטית, תפקידים לרכז מאגרי מידע ממשלתיים) ובסוף, המאגרים לא מונגשים באיזו טענה טכנית שזה של מישהו אחר וזריקת בוץ מאחד לשני. אם זה של מישהו אחר, אז תכתבו מכתב לכולם, החלטת הממשלה קבעה שברירת המחדל היא פרסום המאגרים, ככל שלא תתנגדו, אנחנו מעלים בשבוע הבא את כל המאגרים הפומביים בGOV.IL ל-DATA.GOV וזה הכל.

יותר מזה, במקום להעלות אותם לאתר האחוד, היה צריך מראש להעלות אותם לאתר המאגרים ולהסדיר API כדי להציג אותם באתר האחוד. וככה הייתם תופרים שתי ציפורים במכה אחת. גם מנהלים את המאגרים על תשתית שנוח להנגיש ממנה את המידע הגולמי (ולנהל שם גם מאגרים שלא מיועדים לחשיפה), וגם מפתחים API ו-UI לתצוגה של תוכן ממאגרי מידע ממשלתיים באתר האחד. ככה הייתם יכולים להטמיע באתר האחוד מידע רב נוסף, שכרגע נמצא רק באתר המאגרים אבל לא מקבל ביטוי באתר האחוד. לדוגמה פנקס מאגרי המידע של הרשות להגנת הפרטיות, עדיין תקוע באתר הישן של משרד המשפטים למרות שהרשות באתר האחוד (וגם אם תבנו להם ממשק באתר האחוד, אז את הבלאגן שלהם בניהול המאגרים הם יצטרכו עכשיו גם עם ניהול של שני המאגרים במקביל, זה באתר של הרשות וזה באתר המאגרים). וזה כמובן לא רק פנקס המאגרים, זה אינספור מאגרים מאתר משרד המשפטים שעדיין תקועים שם.

הי רחל, תודה שאת מגיבה כאן. עצם זה שאת כעובדת רשות התקשוב מגיבה כאן זה כבר שיפור אדיר.
לגופו של עניין, כמישהו שעוקב אחרי הרשות מהקמתה אני קצת מבולבל. לפי ה"אודות" אצלכם באתר:

היחידה הוקמה במטרה לשפר ולחזק את יכולות הממשלה בתחום טכנולוגיות המידע, בהובלת גורם ממשלתי מרכזי שיתווה אסטרטגיה ויקדם כלים רוחביים בתחום זה ובמטרה לקדם ולייעל את מערך התקשוב הממשלתי ואת שיתוף הפעולה בין המגזר הממשלתי לבין גופים ציבוריים נוספים (החלטת הממשלה 3058 מיום 27.03.2011).

אם הבנתי את דברייך נכון, אז הרשות נותנת כלים רוחביים כמו “שרת הטפסים” לקליטה, שמירה ועיבוד מידע אבל את הנגשת המאגר עצמו אתם משאירים באחריות המשרדים. זה מפספס את כוונת הממשלה שקבעה את “שיתוף הפעולה בין המגזר הממשלתי לבין גופים ציבוריים נוספים” כאחת המטרות של הרשות, לא?

היי בני,
בהמשך לדיון שהתפתח, חשוב לחדד כי נקודת ההנחה שיש לנו גישה למאגרים שמצויים במשרדי הממשלה, והסיבה שאנחנו לא מנגישים אותם היא כי המשרדים לא מרשים - אינה נכונה.

המאגרים הם בשליטה מלאה של המשרדים כאשר לפי החלטת ממשלה 1933 יש להם חובה להנגישם בדאטה גוב, ככל שאין מניעה בדין או משיקולים אחרים כמפורט בהחלטת הממשלה. לרשות התקשוב, (עד כמה שזה מצער), אין גישה למאגרים, גם לא באמצעות אתר gov.il, ויכולת האכיפה היא מוגבלת. בנוסף, בהתאם להחלטת הממשלה שיקול הדעת ביחס להנגשה הוא של המשרד עצמו, כאשר יש עליו חובה לנמק מקום שבו הוא מחליט לא להנגיש.

ביחס לתפקידה של רשות התקשוב, וכפי שהוצג גם בצוות ובכל דיון שבו זה עולה, אנו מקדמים שיתוף פעולה בין היתר באמצעות הפלטפורמות המרכזיות כשירות למשרדים (ובכלל זה דאטה גוב), וגיבוש מתודות עבודה והנחיות. אין בכך כדי לגרוע מסמכויותיהם ואחריותם של המשרדים.

אם זה מעניין אתכם מעבר לדיון האגבי בפורום, אני מציעה לארגן מפגש משותף בנושא יישום מדיניות, יחד עם שותפים נוספים בממשלה. נשמח לקדם את זה.

רחל