סיכום פעילות הסדנא- מאי 2021

אהלן!

חודש מלא אקשן אבל בין החמאס ל"עלה בידי", גם בסדנא לא שוקטים על השמרים, עם כמה בשורות סופר-מרגשות!!

החודש פורסם דו"ח מבקר המדינה בנושא הנגשת מאגרי מידע ממשלתיים וציבוריים לציבור. מהדו"ח עולה תמונה לא פשוטה המוכרת לנו היטב כקהילה, אבל גם כמה נקודות אור והכרה בעבודה המדהימה שאתם עושים, ובפרט-

ספר החוקים הפתוח (עמוד 72-73) -“בהיעדר מאגר ממשלתי או ממלכתי של החוקים בנוסחם המעודכן והמלא, פועל בתחום המגזר השלישי: פרויקט “ספר החוקים הפתוח”. הפרויקט, שהחל את דרכו בשנת 2004, כולל כ-1,800 חוקים ותקנות המופיעים בנוסחם המעודכן והמלא. מיולי 2018 מתקיים שיתוף פעולה בין מאגר החקיקה הלאומי לבין פרויקט ספר החוקים הפתוח: מאגר החקיקה הלאומי מפנה אל הנוסח המשולב שבספר החוקים הפתוח, וספר החוקים הפתוח מפנה אל קובצי החקיקה ואל דפי החוקים שבמאגר החקיקה הלאומי”.

בעקבות הדו"ח גם התקבל מכתב הערכה רשמי מהכנסת לפרויקט- צבי והצוות- אנחנו יודעים מזמן שאתם אדירים, ועכשיו גם מבקר המדינה והכנסת גילו את זה…

בנוסף, גם מקומם של פרויקטים נוספים בסדנא- מפתח התקציב, המפה החברתית, רכש פתוח ו- ANYWAY לא נפקד (עמודים 14- 15) - “הסדנה לידע ציבורי היא עמותה ללא מטרות רווח המבוססת על מתנדבים והפועלת לקידום שקיפות ומעורבות אזרחית, באמצעות בניית כלים טכנולוגיים בקוד פתוח לפתיחה והנגשה של מידע המצוי ברשותם של גופי ממשל ומוסדות ציבוריים.", "הסדנה לידע ציבורי היא אחד מגופי החברה האזרחית המשתמשים במאגרי מידע של גופי ממשל ומוסדות ציבוריים שהונגשו לציבור. להלן כמה דוגמאות לפרויקטים שנעשו במסגרת הסדנה, בתמיכתה או בהשתתפותה

צרפתי צילומים בהמשך- כל הכבוד!!!

בנוסף אני שמחה לבשר כי הסדנא זכתה, ביחד עם חברת While True (המורכבת רובה ככולה מחברי הקהילה) בחוזה של “כל זכות” ומשרד המשפטים לפיתוח “מפת המענים החברתיים”. מדובר במפה אינטראקטיבית להצגת מידע אחיד ומתוייג על התכניות והשירותים החברתיים המופעלים על ידי הממשלה, העיריות והפילנתרופיה עבור תושבי/ות ישראל. המידע במפה יילקח ממאגרי מידע קיימים ויוצג לציבור על פי הקשרים של מיקום, הקשר, שפה, תרבות וכד’ באופן נגיש וידידותי. מדובר בלא פחות ממהפיכה בתחום, שתאפשר איגום משאבים ומיצוי מיטבי של זכויות הן ע"י מוטבים והן ע"י העוסקים במלאכה (למשל- עובדת סוציאלית המחפשת מה זמין לקשיש דובר רוסית במזרח ירושליים, הורים המחפשים מסגרת למתמודד נפש שהגיע לגיל 18 בדרום ת"א ועוד אינספור מקרים של מוטבים שאינם מצליחים היום, בגלל פערי המידע, למצות את זכויותיהם בנושאים שונים, כשמנגד קיים עומס יתר/תת ניצול על משאבים רלוונטיים). זהו פרויקט אדיר עם שותפים מדהימים, ובעל סינרגיה חזקה לפרויקטי “רכש חברתי” ו- “Data City”, כך שאנו מתרגשות ואסירות תודה ל"כל זכות" שבחרו בנו לקחת בו חלק! לוחות הזמנים קצרים ביותר כך שלינקים מעניינים צפויים פה כבר בחודשים הקרובים…

ולבסוף- התגעגעתם?!
גם אנחנו!

מפגשי הפיתוח חוזרים!!!

סנונית ראשונה (תודה רבה בני!) כבר ביום שני הבא- 14/6/21 בין 1800-2200 במשרדי חברת AppsFlyer בהרצליה בין השעות 1800-2200.

עקב אילוצים שאינם תלויים בנו מספר המשתתפים מוגבל וטעון רישום מקדים. אנא הזדרזו והרשמו בלינק הבא עד סוף השבוע. אישורי השתתפות יישלחו במייל יום לפני המפגש, נא הבנתכם.

המטרה הנה לקיים מפגשים כאלו כל שבועיים /שלושה עד לחזרת הקמפוס לפעילות בקיץ, אז אם גם בחברה שלכם יש מקום רלוונטי- אנא עדכנו!

זהו להפעם, עוד עדכונים פנים אל פנים במפגש- נתראה!!!

דורית

לייק 1

תודה רבה על השיתוף!

נעים להכיר, זה הפרופיל של פרויקט “שקיפות הסדנא”.

מטרת הפרויקט היא קידום השקיפות במגזר הציבורי, כולל בתוך הסדנא.

אנו שמחים מאוד שיש הכרה והערכה לפעילות של הסדנא בדו"ח מבקר המדינה ובכנסת. בשעה טובה כמו שאומרים!

אנחנו גם שמחים שדרך פרויקטים עם גופים אחרים כמו “כל זכות” אנחנו מצליחים לקדם הנגשה נוחה של נתונים לציבור.

מה שאנחנו פחות שמחים ממנו, זה… נושא שקיפות הסדנא עצמה. כמו שאתם יודעים, הסדנא עצמה אינה ארגון שקוף כפי שהיה בעבר, ומלבד העדכונים הללו בפורום, אין שקיפות לגבי ההתנהלות הכספית, מנגנון קבלת ההחלטות, פעילות הועד ועוד. כל אלו היו שקופים בעבר, וכיום הם חסויים, וזה בכנות מעציב אותנו מאוד :cry:.

אנחנו מנסים להבין מה הסיבה לכך. חשש מביקורת של מתנדבים על הפעילות? חוסר משאבים? סיבה אחרת שאנחנו לא חושבים עליה?
ולמה יש דממה מצד הסדנא בנוגע לזה?

אולי בעצם… זה בסדר שארגון שמקדם שקיפות לא שקוף בעצמו? אולי “המטרה מקדשת את האמצעים”? אנחנו שואלים את עצמו את השאלות האלה. בואו נודה בזה - יש מחיר כלשהו לשקיפות. זה לא בא בחינם. צריך לסדר נתונים, להנגיש, לענות על שאלות.

אולי שקיפות יכולה רק להפריע להתקדמות של הסדנא, ולכן עדיף שהיא לא תהיה שקופה בעצמה, ורק תפעל לשקיפות של הגופים הציבוריים הגדולים?

אלו המחשבות שלנו. אתם מוזמנים לשתף אותנו במחשבות שלכם.

שלום @Hasadna_Transparency, אני אגם יו״ר הועד,

ממה שאני מכיר אין לנו פרויקט שנקרא ״שקיפות הסדנא״. אבל אם מדברים על שקיפות - מי אתה?

שלום אגם,

אנחנו אנשים ששקיפות חשובה לנו, ובפרט השקיפות בסדנא.

כדי להשאיר את הדיון ממוקד בנושא החשוב, שהוא שקיפות הסדנא, וכדי להימנע מטיעוני אד הומינם שהינם טיעונים לגופו של אדם, אנחנו מעדיפים להשאיר את זה ככה.

שמחים מאוד שאתה פה איתנו בפורום.

תוכל בבקשה להתייחס לנושא עצמו - שקיפות ההתנהלות הכספית, מנגנון קבלת ההחלטות, ופעילות הועד?

כרפרנס למידע נוסף בנושא, אתה מוזמן לעיין בדיון הקודם שהתקיים כאן בפורום:
forum.hasadna.org.il/t/topic/2552/7

תודה רבה!

שלום @Hasadna_Transparency. אחרי שיחה בועד הוחלט לא לאפשר השתתפות אנונימית בפורום של הסדנא.

כדי שפרויקט יהיה ״פרויקט של הסדנא״ נדרש אישור של הועד המנהל. לא הגיוני שכל אדם שרוצה יוכל להחליט שהפרויקט שלו הוא פרויקט של הסדנא.

אגם, אני מסכימה שלא כל אחד יכול להגיד שהפרוייקט שלו הוא פרוייקט של הסדנא. Fair enough.

אני גם חושבת ששאר הדרישות שעלו פה קודם, כמו תקציב בזמן אמת הם קצת overkill לעמותה בגודל של הסדנא, אבל אני כן רוצה לתפוס טרמפ על השרשור הזה ולשאול למה לא מתפרסמים הפרוטוקולים של הישיבות לפחות? אני לא חושבת שהם לא מתפרסמים כי יש לכם מה להסתיר אלא כנראה שבגלל שאין זמו, אבל לא הגיוני שלאף אחד מחברי הועד אין זמן לעזור למנכ"לית עם משימה פשוטה שכזו. זו האחריות שלכם כועד, תשבו שעתיים, תבדקו שאין בהם מידע פרטי ופשוט תפרסמו אותם. אין תירוץ לזה.

‪On Wed, Jun 9, 2021 at 6:21 AM ‫אגם רפאלי דרך פורום הסדנא לידע ציבורי‬‎ info@hasadna.org.il wrote:‬

3 לייקים

@morchickit יקרה,
כהרגלך את צודקת.
הפרוטוקולים של 2020 הועלו כבר אתמול והיום בבוקר העלתי גם את 2021.
ניתן למוצאם במקום הרגיל- https://drive.google.com/drive/folders/1ExlthOGqLQxJBR7f2YAuolTopQMu0iHS?usp=sharing
ממש מתנצלת על העיכוב, לא הייתה שום כוונה רעה מאחורי הדברים, רק עומס מטלות לא סביר,
ותודה לאדם ומושון, שנזיפותיהם (בניגוד לתחנונים של אגם) דירבנו אותי לכיוון הנכון :stuck_out_tongue_winking_eye:
דורית

תודה דורית.