האקדמיה ללשון מסרבת לספק מידע, האם השפה העברית היא סוד מדינה?

היי חברים
פניתי לאקדמיה ללשון ע"מ לקבל רשימה של שורשי המילים, לצורך עבודה מחקרית שאנחנו עושים (ללא כוונת רווח) על השפה העברית.
לתדהמתי הם ענו לי שהמאגרים בבעלות האקדמיה, חלקם ניתן לתשאל באתר שלהם (כלומר אני צריך לעשות קריאה לשרת שלהם על כל שורש מילה, אלא שאם אני כבר יודע את רשימת השורשים, למה אני צריך אותם בדיוק? בשביל זה ביקשתי מהם את הרשימה המלאה)

אני די חדש בענף הזה של מלחמות על מאגרי מידע, איך אתם ממליצים לי לפעול. עד כמה שידוע לי התשתיות של האקדמיה ללשון ממומנות מכספי הציבור, כך שלפי חוק חופש המידע אין להם אפשרות להסתיר שם משהו (אם כי חלק מהפרופסורים עובדים שם ללא שכר אם אני זוכר נכון)

בתודה מראש.

מאיר.

לייק 1

הי מאיר,

לפי האתר של היחידה הממשלתית לחופש המידע נראה שחוק חופש המידע חל על האקדמיה ללשון.
לפי נוהל צורת מסירת מידע :
“ככלל, מידע יימסר על ידי הרשות באופן המצוי בידה, תוך מתן עדיפות למסירת המידע בעותק דיגיטלי ובפורמט פתוח;
אי מסירת המידע כאמור מחייבת הנמקה המתבססת על החריגים הקבועים בחוק.”

בקיצור, שווה להגיש בקשה דרך אתר היחידה לחופש המידע. אם האקדמיה תסרב נשמח שתשתף אותנו בנימוקים שהביאו.
במקרה שהיא תפר את הנהלים אפשר להגיש תלונה ליחידה.

לייק 1

תודה רבה, אנסה.

עד שהם ישחררו את אגרופם הקפוץ, נסה ליצור קשר עם נדב הראל, דן קניגסברג או מפתחים אחרים שעבדו/עובדים על פרויקט מתקן האיות הפתוח http://hspell.ivrix.org.il/

בסך הכל הם עשו שם עבודת הנגשה רצינית להרבה מהתוצרים שלהם, למשל הם העלו את המילונים שלהם לרשת באופן מקיף (חלקם לא היו קיימים בפורמט דיגיטלי).
http://hebrew-terms.huji.ac.il/milonimsearch1.asp

האמת שאני לא מבין גדול בחוק חופש המידע - אבל לא לחלוטין ברור לי אם מה שאתה מבקש מהם מחוייב עליהם לבצע על פי חוק חופש המידע.
כלומר יש הגדרות תפקיד שעליהם לבצע על פי חוק המוסד העליון ללשון העברית: https://www.knesset.gov.il/review/data/heb/law/kns2_language.pdf

ובהנחה שאין להם באופן נגיש את מה שאתה מבקש - מדובר למעשה בפעולת הנגשה שדורשת לא מעט משאבים שלא ברור אם היא מוגדרת כחובה חוקית המוטלת על האקדמיה (נשמע שלטענתך זה לא שהם אומרים שאתה לא יכול לגשת למידע אלא שצורת הנגישות שלו כרגע היא מעאפנה).
לא יודע לאן הולך התקציב שם (http://www.pmo.gov.il/Secretary/GovDecisions/2015/Pages/dec2386.aspx) אבל כשפניתי אליהם בנושא אחר, לי היה נשמע שהם די לחוצים שם על תקציבים (כשהם הבינו שאין לי כאלו הם עדיין הסכימו לדבר איתי, אתה מוזמן להציץ גם כאן בהקשר הזה- http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2472382) - מצד שני, לגבי הדברים שהם עושים במסגרת החוק ובאופן היסטורי - הם נותנים מענה סביר.
למיטב ידיעתי חלקים לא מבוטלים מהתוצרים השונים שלהם היו מבוססים בחלקם הגדול על עבודה התנדבותית של מומחים לתחומים השונים ולעתים גם על סוג של תרומות - אפילו שאתה יכול לטעון ש"זו העבודה שלהם לספק מילים".

בכל מקרה - למקרה שאינך מכיר - יש את מיזם ויקימילון שאולי יספק מענה לצרכים שלך:

https://he.wiktionary.org/wiki/עמוד_ראשי

(לפי ויקיפדיה נראה שהם אמורים לספק צורה מכונסת של אוצר הלשון העברית- כלומר על פניו נראה שיש לך “קייס” ללא קשר לחוק חופש המידע)

לייק 1

@sinai

תודה על ההפניה, אודי!
בהחלט יש מקום לשיפור באקדמיה ללשון העברית בנוגע למתן גישה בקרב כמה ממקבלי ההחלטות. זה נוגע בעיקר לפרוייקט הדגל שלהם, המילון ההיסטורי, שאם אני מבינה נכון, הוא זה שמבטיח המשך של המימון שלהם. יכול להיות שזה מה שעומד מאחרי תפיסת הבעלות הבעייתית על רשימת הערכים שאמורה להיות בסיס למילון ההיסטורי, אבל אני מאמינה שבמידה רבה מדובר גם בבורות, וזה כנראה עניין דורי. בכל מקרה שווה לבחון את המצב החוקי של המידע לסוגיו וליידע את מי שצריך ליידע בנידון.

אבל מבלי להתייחס לאופציות המשפטיות שהוזכרו כאן, חשוב לציין:
מהנסיון שלי יש באקדמיה גם עניין רב לאפשר גישה לחלק משמעותי מן המשאבים שיצרו.
במסגרת כימה פרוייקט הגזטיר העברי שכל מהותו ליצור משאב פתוח הם משתפים אתנו פעולה ומוסרים לנו מידע (שמות מקומות היסטוריים), כולל גם השקעת עבודה לא מעטה מצדם. כמו כן, בשיחות קודמות עלה שיש להם עניין (אבל כרגע לא את הזמן ואולי לא די ידע) לבנות API למידע. אולי אפשר יהיה לארגן אצלם הקאתון לבניית API כזה?

לייק 1